Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download BibTeX

Title

Projektowanie układu geometrycznego linii kolejowych w planie w świetle nowelizacji przepisów krajowych

Authors

[ 1 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Title variant

EN Design of geometric railway line in plan in the light of national legislation amendment

Year of publication

2015

Published in

Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej

Journal year: 2015 | Journal number: nr 20

Article type

scientific article

Publication language

polish

Abstract

PL Artykuł omawia wpływ nowelizacji rozporządzenia na projektowanie układu geometrycznego linii kolejowych w planie. Przedstawiono dwie ścieżki obliczeń kinematycznych przewidzianych przez nowelizację. Przedstawiono parametry kinematyczne wykorzystywane w normie PN-EN 13803 i ich relacje w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów. Podano wartości graniczne normalne i wyjątkowe według rozporządzenia, nowelizacji rozporządzenia i normy. Na podstawie analizy kilku łuków dokonano oceny wpływu nowelizacji przepisów na możliwą do uzyskania prędkość maksymalną. Ustalono, że zarówno nowelizacja rozporządzenia, jak i norma zwiększają wartości projektowe graniczne, a praktyczny wpływ tego zabiegu na możliwość zwiększenia prędkości maksymalnej jest zależny od przedziału prędkości. Dla przedziału prędkości do 160 km/h nowelizacja rozporządzenia w większości przypadków nie daje możliwości zwiększenia prędkości maksymalnej, a norma umożliwia zwiększenie prędkości maksymalnej o nie więcej niż 20 km/h. Wpływ nowelizacji przepisów jest zdecydowanie bardziej zauważalny w przedziale prędkości powyżej 160 km/h, gdzie nowelizacja rozporządzenia umożliwia zwiększenie prędkości o maksymalnie 30 km/h, a norma nawet o 40 km/h.

EN The article discusses the impact of the amendment to the Regulation on the design of geometric railway line in the plan. Two paths of kinematic calculations provided by the amendment of Regulation has been shown. The kinematic parameters used in the European Standard PN-EN 13803 and their relationships in relation to current regulations have been presented. The following have been given, e.i. the limits of normal and exceptional Regulation, the amendment of Regulation and European Standard. Based on the analysis of several curves an assessment of the impact of amendments of the Regulation on achievable maximum speed has been made. It has been determined that both the amendment of the Regulation, as well as the standard, raise the value of design limits, and that the practical impact of this treatment on the possibility of raising the speed limit is dependent on the speed range. For a range of speed up to 160 km/h, the amendment to Regulation, in most cases, does not allow the increase of speed, and the standard enables the raise of maximum speed of up to 20 km/h. The impact of amendments of the Regulation is much more noticeable in a range of speeds above 160 km/h, where the amendment increases the speed up to 30 km/h, and standard even to 40 km/h.

Pages (from - to)

45 - 62

License type

CC BY-SA (attribution - share alike)

Ministry points / journal

4

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.