Zarządzanie ryzykiem zagrożeń w systemie użytkowania samolotów lotnictwa taktycznego sił powietrznych
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Inżynierii Transportu, Politechnika Poznańska | [ D ] doktorant
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Inżynierii Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Inżynierii Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Risk management in the tactical aircraft operating system of the air force
polski
- zarządzanie ryzykiem
- lotnictwo taktyczne
- system użytkowania samolotów lotnictwa taktycznego
- elementy systemów bezpieczeństwa
- risk management
- tactical air force
- tactical aircraft operating system
- safety systems components
PL Problematyka badawcza rozprawy dotyczy zarządzania ryzykiem zagrożeń w systemie użytkowania samolotów lotnictwa taktycznego sił powietrznych. W pierwszej części rozprawy zostaje omówiona problematyka badawcza oraz lotnictwo taktyczne jako uogólniony obszar analiz. W drugiej części z systemu lotnictwa taktycznego wydzielony zostaje system użytkowania samolotów lotnictwa taktycznego jako zagregowana domena analiz. Domena analiz zadanie lotnicze staje się przedmiotem szczegółowych badań. Trzecia część dotyczy elementów systemów bezpieczeństwa funkcjonujących w lotnictwie taktycznym. Czwarta część została poświęcona procesowi identyfikacji zagrożeń w domenie zadanie lotnicze systemu użytkowania samolotów lotnictwa taktycznego Su-22M4. W arkuszu HIM zastosowano metodę „6M” rozpoznawania źródeł zagrożeń. W piątej części opracowano autorski model ryzyka przewidziany do zastosowań w systemie użytkowania samolotów lotnictwa taktycznego. Zastosowanie modelu ryzyka zostaje przedstawione na przykładzie oceny ryzyka zagrożeń generowanych w domenie zadanie lotnicze systemu użytkowania samolotów Su-22M4.
EN The research conducted within the dissertation concern the hazards risk management processes in the tactical aircraft operating system of the air force. In the first part of the dissertation, the research issue is discussed and the tactical air force as a generalized area of interests is described. In the second part the tactical aircraft operating system, as a component system of the tactical air force system, is presented in an innovative form of an aggregated analysis domain. One of its component domains – namely the air task domain – constitutes the subject of further detailed research. Third part concerns the safety systems components that are functioning in the tactical air force. Within the fourth part the hazards identification process is carried out in the air task domain of the Su-22M4 tactical aircraft operating system. In the HIM spreadsheet new “6M” method of hazard sources recognition is implemented. In the fifth part an original risk model dedicated to use in the tactical aircraft operating system, was developed. The application of the original risk model is presented on the example of hazards risk assessment in the air task domain of the Su-22M4.
196
inżynieria lądowa
transport
DrOIN 2032
publiczny
Leszek Cwojdziński
Poznań, Polska
14.05.2019
polski
publiczny
Mariusz Zieja
Warszawa, Polska
20.05.2019
polski
publiczny
rozprawa doktorska
Poznań, Polska
24.06.2019
Rada Wydziału Inżynierii Transportu Politechniki Poznańskiej
doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria lądowa i transport, w specjalności: inżynieria bezpieczeństwa w transporcie