W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz plik Pobierz BibTeX

Tytuł

Działania przedsiębiorców w ramach ochrony środowiska. Społeczna Odpowiedzialność Biznesu jako element komunikowania się z interesariuszami – analiza raportów CSR 2016-2021

Autorzy

Wariant tytułu

EN Activities of entrepreneurs within the framework of environmental protection. Corporate Social Responsibility as an element of communication with stakeholders - analysis of CSR reports 2016-2021

Rok publikacji

2022

Opublikowano w

Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i Zarządzanie

Rocznik: 2022 | Numer: nr 86

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

polski

Słowa kluczowe
PL
  • zarządzanie interesariuszami
  • raporty CSR
  • społeczna odpowiedzialność biznesu
  • zrównoważony rozwój
  • ochrona środowiska
EN
  • sustainable development
  • stakeholder management
  • corporate social responsibility
  • CSR reports
  • environmental protection
Streszczenie

PL Celem artykułu jest przedstawienie działań w zakresie ochrony środowiska przedsiębiorstw działających na terenie Polski i pokazanie korelacji między polityką środowiskową a postrzeganiem firmy przez otoczenie. W artykule został podjęty temat konieczności komunikowania interesariuszom działań organizacji, prowadzących do ograniczenia negatywnego wpływu firmy na środowisko lub akcji wspierających ochronę przyrody. Przedstawiono raport CSR jako narzędzie komunikacji działań proekologicznych firmy interesariuszom. Pod rozważania podjęto rolę świadomości interesariuszy dotyczącą działań proekologicznych podejmowanych przez firmy. W kolejnej części przeprowadzono analizę raportów CSR dotyczących działań zrealizowanych w dziedzinie klimatu w latach 2016-2021 przez polskie przedsiębiorstwa. Podjęta została analiza ilościowa i jakościowa form angażowania interesariuszy w działania CSR. Zaproponowano podział działań na trzy kryteria, stanowiący wskazówkę dla przedsiębiorców planujących podjęcie działań w zakresie klimatu. Badanie potwierdziło, że nie wszystkie działania w dziedzinie klimatu wiążą się z nakładami finansowymi. Wiele działań miało charakter edukacyjny, co jest ważnym elementem polityki środowiskowej. Niektóre z działań angażują interesariuszy wewnętrznych, co podnosi świadomość proekologiczną wśród zarządzających i pracowników. Działania skierowane w kierunku społeczeństwa (lokalne bądź krajowe) służą budowaniu reputacji i pozytywnego postrzegania przedsiębiorstwa, stanowiąc element przewagi konkurencyjnej.

EN The aim of the article is to present activities in the field of environmental protection of enterprises operating in Poland and to show the correlation between environmental policy and the perception of the company by the environment. The article discusses the need to communicate to stakeholders the organization's activities leading to the reduction of the company's negative impact on the environment or actions supporting nature conservation. The CSR report was presented as a tool for communicating the company's pro-ecological activities to stakeholders. The role of stakeholder awareness regarding pro-ecological activities undertaken by companies was taken into consideration. Next, an analysis of CSR reports on actions implemented in the field of climate change in 2016-2021 by Polish enterprises was carried out. A quantitative and qualitative analysis of the forms of engaging stakeholders in CSR activities was undertaken. It has been proposed to divide the activities into 3 criteria, which will serve as a guideline for entrepreneurs planning to take action in the field of climate change. The study confirmed that not all climate action involves financial resources. Many activities were educational, which form an important element of environmental policy. Some of the activities involve internal stakeholders, which raises pro-environmental awareness among managers and employees. Actions directed towards society (local or national) serve to build the reputation and positive perception of the company, constituting an element of competitive advantage.

Strony (od-do)

37 - 56

DOI

10.21008/j.0239-9415.2022.086.03

URL

https://zeszyty.fem.put.poznan.pl/Dzialania-przedsiebiorcow-w-ramach-ochrony-srodowiska-Spoleczna-Odpowiedzialnosc,163626,0,2.html

Typ licencji

CC BY-SA (uznanie autorstwa - na tych samych warunkach)

Tryb otwartego dostępu

otwarte czasopismo

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Pełny tekst artykułu

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

40

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.