Badania doświadczalne urazowości głowy chronionej kaskiem motocyklowym
[ 1 ] Instytut Mechaniki Stosowanej, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Wydział Inżynierii Mechanicznej, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik | [ S ] student
2021
referat
polski
- uderzenie
- ochrona głowy kaskiem
- urazy głowy i szyi
- energochłonność
- dyssypacja energii mechanicznej
PL Badania przy udarowym oddziaływaniu obciążenia są prowadzone w celu oceny skuteczności środków ochrony głowy, takich jak np. kaski rowerowe, kaski motocyklowe oraz urazowości organizmu człowieka. W przypadku środków ochrony głowy celem badań jest określanie pochłanianej energii uderzenia, sprawdzenie sztywności obiektu oraz wyznaczenie odporności mechanicznej paska podbródkowego. Wytyczne homologacyjne odnośnie kasków ochronnych są różne w rożnych krajach. Przykładowo wymagania stosowane w UE są opisane w dyrektywach: E/ECE/324 i E/ECE/TRANS/505 oraz obecnie nowej normie ECE 22.06. Literatura tematyczna jest bogata zarówno w ujęcie medyczne urazowości poszkodowanych w wypadkach motocyklowych, jak również aspekty techniczne, gdzie przedstawiane są wyniki badań doświadczalnych, symulacyjnych i analitycznych. Znaczą część opracowań tematycznych zajmuje ocena statystyczna wypadkowości i urazowości wśród motocyklistów, prowadzona w różnych krajach. Autorzy pracy przeprowadzili doświadczalne badania udarowe modelu głowy celem oceny przyspieszeń translacyjnych oraz rotacyjnych rejestrowanych przez akcelerometry cyfrowe umieszczone w strefie podtwardówkowej głowy chronionej kaskiem motocyklowym. Badania przeprowadzono przy różnych prędkościach uderzenia bijaka o głowicy sferycznej w różne części kasku motocyklowego chroniącego drewniany model głowy dorosłego człowieka, wyposażony w system mocowania odzwierciedlający reprezentatywną, wyznaczoną na podstawie badań biomechanicznych sztywność karku. W badaniach wykorzystano szybką kamerę rejestrującą przemieszczenia układu: bijak model głowy chroniony kaskiem. Otrzymane wyniki pozwoliły także na ocenę energochłonności układu: szyja - głowa - kask ochronny oraz sztywności układu badanego. Charakterystyki doświadczalne wykorzystano do oceny przebiegu procesu uderzenia. Autorzy nie mogą przedstawić szczegółowo stanowiska badawczego ze względu na aktualny status zgłoszenia patentowego. Autorskie stanowisko zostało skonstruowane w taki sposób, że można odwzorować nieliniową charakterystykę dynamiczną sztywności szyi człowieka.
22 - 23
XXX Sympozjon PKM Opole : streszczenia referatów
2021
40