Bezpieczeństwo powolnych pojazdów na sygnalizacji świetlnej
[ 1 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Safety of slow vehicles at traffic lights
2013
artykuł naukowy
polski
PL Drogowa sygnalizacja świetlna znalazła zastosowanie jako sposób poprawy przepustowości i płynności ruchu dla najszybszych uczestników ruchu, na nich też skupiały się założenia służące opracowaniu zasad projektowania i optymalizacji algorytmów sygnalizacji. Dobry projekt sygnalizacji świetlnej, a także równoległy z nią projekt geometrii skrzyżowania, nie może jednak pomijać wolniejszych uczestników ruchu, których bezpieczeństwu poświęcony jest niniejszy artykuł. Problem bezpieczeństwa powolnych uczestników ruchu dotyczy sytuacji gdy powolny pojazd jest częścią strumienia szybszych pojazdów, czas międzyzielony jest bowiem liczony dla prędkości pojazdów szybkich. W związku z tym przeanalizowano sposób obliczania czasów międzyzielonych, w tym długości światła żółtego, pod kątem obsługi pojazdów powolnych. W wyniku tej analizy podzielono sytuacje związane z powolnym opuszczaniem skrzyżowania na bezpieczne, wymagające reakcji i niebezpieczne. Zdaniem autora sytuacje wymagające reakcji kierowców lub pieszych należy uznać za dopuszczalne, pod warunkiem dobrej analizy możliwości reakcji. Przy takim podejściu bardzo ważne okazują się zapewnienie widoczności i odpowiednia geometria skrzyżowania, pomocne mogą być też pewne dodatkowe elementy sygnalizacji świetlnej.
EN Traffic lights came to be as a solution for improving capacity and flow of fast vehicles, which also became a focus for traffic lights optimisation. A good traffic lights design, and a good junction geometry design, cannot however forget about slower vehicles. This paper focuses on safety problems of slow vehicles, especially the problem of intergreen time leaving slow vehicles outside calculated evacuation time. An analysis done in this paper lead to a conclusion, that such traffic lights calculations can be approved only under certain conditions, such as good visibility and predictability between vehicles (or pedestrians) in collisive groups. Large junctions require however asylums for slow vehicles, and with inadequate visibility traffic lights calculation method should be revised.
81 - 98
4