Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download BibTeX

Title

Analiza skuteczności sprężenia zewnętrznego wielodźwigarowego mostu drogowego o przęsłach z dźwigarów kablobetonowych

Authors

[ 1 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Scientific discipline (Law 2.0)

[2.7] Civil engineering and transport

Title variant

EN External prestress effectiveness analysis in a multi-girder road bridge with post-tensioned girders

Year of publication

2017

Published in

Materiały Budowlane

Journal year: 2017 | Journal number: nr 4

Article type

scientific article

Publication language

polish

Keywords
PL
  • sprężenie zewnętrzne
  • sztywność konstrukcji
EN
  • external prestress
  • construction stiffness
Abstract

PL W artykule opisano badania i analizę skuteczności zewnętrznego sprężenia mostu drogowego. Badany obiekt to wybudowana w latach 70. ubiegłego wieku 6-przęsłowa konstrukcja wielodźwigarowa o swobodnie podpartych dźwigarach kablobetonowych typu WBS. Przyczyną konieczności wzmocnienia były duże ugięcia trwałe oraz zarysowanie dźwigarów sprężonych. Przed wzmocnieniem konstrukcji wykonano badania pod próbnym obciążeniem statycznym. Program badań został tak opracowany, aby można było ocenić sztywność konstrukcji przed sprężeniem oraz na tej podstawie ustalić sposób sprężenia i obliczyć wymaganą wartość siły sprężającej. Po wykonani sprężenia przeprowadzono ponowne badania pod próbnym obciążeniem, stosując identyczny sposób obciążenia konstrukcji jak w czasie badań przed wzmocnieniem (sprężeniem). Pozwoliło to na ocenę skuteczności wzmocnienia konstrukcji (dodatkowego sprężenia). Badania potwierdziły, że dodatkowe sprężenie konstrukcji betonowej pozwala na skuteczne zwiększenie jej sztywności. Ponadto wykazano, że efektywność sprężenia w znacznym stopniu zależy od intensywności zarysowania dźwigarów.

EN In the paper the authors described research and presented results of external prestress effectiveness analysis of a road bridge. It is a 6-span multi-girder construction with posttensioned simply supported girders (type WBS), built in the 70-s. The reason for the strengthening were large permanent deflections and cracks on the prestressed girders. Before adding the external prestress, the construction was tested under static load. The research was carried out to estimate the construction stiffness and therefore to determine the method of prestress and the necessary value of the prestressing force. After the strengthening the research was carried out once again, using an identical load method as before the prestress. It allowed to estimate the effectiveness of external prestress. The research confirmed that the stiffness was successfully raised. Moreover, it was proved that the effectiveness of prestress in highly dependent on the intensity of cracking.

Pages (from - to)

47 - 50

DOI

10.15199/33.2017.04.09

URL

https://www.materialybudowlane.info.pl/pl/10263-analiza-skutecznosci-sprezenia-zewnetrznego-wielodzwigarowego-mostu-drogowego-o-przeslach-z-dzwigarow-kablobetonowych

Ministry points / journal

8

Ministry points / journal in years 2017-2021

8

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.