Algorytm sterowania silnikiem reluktancyjnym przełączalnym w szerokim zakresie prędkości obrotowej z wykorzystaniem pojedynczego, binarnego sygnału czujnika położenia wału
[ 1 ] Instytut Automatyki, Robotyki i Inżynierii Informatycznej, Wydział Elektryczny, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
2012
artykuł naukowy
polski
- silnik reluktancyjny przełączalny
- SRM
- silnik elektryczny
- czujnik położenia wału
- pętla PLL
PL W artykule zaprezentowano implementację algorytmu multiplikacji częstotliwości pojedynczego sygnału czujnika położenia wału w celu umożliwienia sterowania silnikiem reluktancyjnym przełączalnym w szerokim zakresie prędkości obrotowej. Wprowadzono w podstawy konstrukcji SR i wynikającą z niej problematykę sterowania. Przedstawiono naturę zredukowanej liczby do jednego sygnału czujnika położenia kątowego wału oraz realizację synchronizacji fazowej na jego podstawie. Problem niskiej rozdzielczości pomiarowej oraz asymetrii kształtu sygnału czujnika mechanicznego wyeliminowano poprzez zastosowanie zoptymalizowanej dla zadanej jednostki mikroprocesorowej pętli SPLL. Wyprowadzono odpowiednie zależności weryfikując zaproponowane rozwiązanie badaniami eksperymentalnymi. W podsumowaniu wyciągnięto wnioski co do poprawności implementacji oraz wyznaczono dalsze kierunki badawcze.
225 - 232
publiczny