Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download BibTeX

Title

Wybrane przyczyny powstawania rys nad podporami pośrednimi belek ciągłych na przykładzie przęsła wiaduktu drogowego

Authors

[ 1 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Scientific discipline (Law 2.0)

[2.7] Civil engineering and transport

Title variant

EN Chosen causes of cracking near intermediate supports in continuous beams on the example of a road viaduct

Year of publication

2019

Published in

Materiały Budowlane

Journal year: 2019 | Journal number: nr 4

Article type

scientific article

Publication language

polish

Keywords
PL
  • beton sprężony
  • zarysowanie
  • momenty wzbudzone
  • nierównomierne osiadanie
EN
  • prestressed concrete
  • cracking
  • secondary moments
  • irregular settlement
Abstract

PL W artykule poddano analizie dwie możliwe przyczyny zarysowania konstrukcji sprężonej nad podporą pośrednią w dwuprzęsłowej belce sprężonej: momenty wzbudzone i nierównomierne osiadanie podpór. W przykładowym przęśle wiaduktu drogowego okazało się, że wartość momentów wzbudzonych była ponad trzykrotnie większa od momentu od sprężenia. Obliczona różnica osiadania pomiędzy przyczółkami a filarem wynosiła ponad 1,5 cm. Generuje to dodatkowy moment zginający, powodujący rozciąganie dolnych włókien belki nad filarem. Jeśli wymienione skutki sprężenia i nierównomiernego osiadania podpór nie były uwzględnione na etapie projektowania, mogły w konsekwencji doprowadzić do zarysowania dolnej krawędzi belki przęsła, która nominalnie jest ściskana.

EN In the paper the authors present an analysis of two possible causes of cracking in a two-span continuous road viaduct: secondary moments and irregular settlement. In the presented example the value of secondary moments was over three times higher than the value of moments resulting from prestress. The calculated difference in settlement between the abutment and the pillar reached over 1,5 cm.That causes an additional bending moment, which is responsible for tension in the bottom part of the beamnear the intermediate support. If those effects where not considered properly during the design stage, they may have led to cracking in the part of the structure, which is nominally in compression.

Pages (from - to)

72 - 74

DOI

10.15199/33.2019.04.11

URL

https://www.materialybudowlane.info.pl/pl/11953

Ministry points / journal

5

Ministry points / journal in years 2017-2021

100

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.