W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz plik Pobierz BibTeX

Tytuł

Pale drewniane w fundamentowaniu obiektów mostowych

Autorzy

[ 1 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Dział Projektów, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[2.7] Inżynieria lądowa i transport

Wariant tytułu

EN Prefabricated timber piles in bridge foundations

Rok publikacji

2019

Opublikowano w

Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej

Rocznik: 2019 | Numer: nr 28

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

polski

Słowa kluczowe
PL
  • posadowienie pośrednie
  • pale drewniane
  • zabytkowe obiekty mostowe
  • powtórne wykorzystanie istniejącego fundamentu
Streszczenie

PL Posadowienie na palach drewnianych do początku XX wieku było standardowym sposobem posadowienia mostów drogowych i kolejowych w Polsce. Niektóre z tych mostów, zbudowanych w pierwszej połowie XIX wieku, eksploatowane są do dzisiaj, zwłaszcza w Polsce zachodniej. W referacie dokonano przeglądu zaleceń dotyczących stosowania pali drewnianych, zawartych w normach oraz wytycznych krajowych i europejskich. Ponadto przedstawiono przykładowe historyczne rozwiązania konstrukcyjne fundamentów na palach drewnianych. Wykorzystano przy tym dane z oryginalnych projektów z XIX w. oraz dane uzyskane podczas przebudowy mostu w Gryficach, z 1911 r. Obecne rozwiązanie posadowienia mostu w Gryficach jest dobrym przykładem współczesnych tendencji budownictwa zrównoważonego, propagujących ponowne wykorzystywanie istniejących fundamentów, nawet w radykalnie przebudowywanych budowlach. Na podstawie zestawionych zalet i wad pali drewnianych, sformułowano wnioski o współczesnych możliwościach ich zastosowania w budownictwie mostowym.

EN The foundation on timber piles was a standard type of bridge foundations in Poland up to the early 20th century. Some of these bridges, built in the first half of the 19th century, are still in use today, especially in western Poland. The paper reviews standardization recommendations regarding use of timber piles, contained in national and European standards and guidelines. In addition, examples of historic structural solutions of foundations on timber piles are presented. The data from the original projects from the 19th century and the data obtained during reconstruction of the bridge in Gryfice from 1911 were used. The present solution of the foundation of the bridge in Gryfice is a good example of modem trends in sustainable building, propagating the reuse of existing foundations, even in radically reconstructed buildings. Based on the listed advantages and disadvantages of timber piles, conclusions were drawn about contemporary possibilities of their use in bridge construction.

Strony (od-do)

27 - 36

DOI

10.21008/j.1897-4007.2019.28.03

Zaprezentowany na

XXIX Seminarium "Współczesne metody budowy, wzmacniania i przebudowy mostów", 11-12.06.2019, Rosnówko k. Poznania, Polska

Typ licencji

CC BY-SA (uznanie autorstwa - na tych samych warunkach)

Tryb otwartego dostępu

otwarte czasopismo

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Czas udostępnienia publikacji w sposób otwarty

w momencie opublikowania

Pełny tekst artykułu

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

5

Punktacja Ministerstwa / czasopismo w ewaluacji 2017-2021

5

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.