Tworzenie „miejsc kompletnych” w procesie nauczania projektowania urbanistycznego zorientowanego na rozwiązywanie realnych problemów przestrzennych. Przykład działań podejmowanych na Wydziale Architektury Politechniki Poznańskiej
[ 1 ] Instytut Architektury, Urbanistyki i Ochrony Dziedzictwa, Wydział Architektury, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego, Wydział Architektury, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN The design of “complete places” in process of teaching of urban planning
2019
artykuł naukowy
polski
- projektowanie miejsc kompletnych
- planowanie uspołecznione
- projektowanie włączające i zorientowane na problemie
- complete places visioning
- participatory planning
- collaborative and problem-based urban planning
PL Artykuł przedstawia wybrane zagadnienia związane z projektowaniem „miejsc kompletnych” – rozumianych jako przyjazne i atrakcyjne społecznie przestrzenie publiczne. Podkreślono ważność włączania do procesu projektowego lokalnych społeczności, by opracowywane koncepcje projektowe w jak największym stopniu odpowiadały realnym potrzebom. W artykule ukazano ideę kreowania „miejsc kompletnych” stanowiącą element procesu dydaktycznego realizowanego na Wydziale Architektury Politechniki Poznańskiej i w ramach współpracy z otoczeniem zewnętrznym. Zaprezentowany przykład uczenia się opartego na współpracy przy rozwiązywaniu realnych problemów przestrzennych wydaje się przydatnym narzędziem służącym promowaniu idei planowania uspołecznionego oraz poprawy jakości przestrzeni wspólnej. Przedstawiony został przykład badawczy długotrwałej współpracy między instytutami akademickimi a gminą Tarnowo Podgórne, w rezultacie której powstaje kompleks obiektów wraz z otaczającą przestrzenią publiczną, którego celem jest integracja i budowanie wspólnoty obywatelskiej wśród lokalnej społeczności.
EN The paper presents selected issues related to the design of “complete places” – understood as friendly and socially attractive public spaces. The importance participatory planning and collaborative urban planning process is emphasized, because in Authors’ opinion that is the only way to elaborate spatial solutions meeting real social needs. The article presents the idea of complete places visioning which is an element of the didactic process carried out at the Faculty of Architecture of the Poznan University of Technology and as part of cooperation with the external environment. Presented example of a problem-based and collaborative learning seems to be a very useful tool for promoting the idea of socialized planning aiming at quality of public space improvement. There is presented a case study of long-term cooperation between academic institutes and the municipality of Tarnowo Podgórne. This cooperation turned out to be very successful thus it resulted in the erection of a complex of buildings of Civic Activation Centre in the middle of the village which is to integrate local community.
2019
123 - 139
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
CC BY (uznanie autorstwa)
otwarte czasopismo
ostateczna wersja opublikowana
20
70