Assignation of tiredness indicator based on the pilot’s concentration and speed reaction analysis during the flight
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ D ] doktorant | [ P ] pracownik
PL Wyznaczenie wskaźnika zmęczenia na podstawie analizy zmian koncentracji i szybkości reakcji pilota w czasie lotu
2020
artykuł naukowy
angielski
- pilot’s tiredness
- Tiredness Indicator
- flight simulator
- reaction time
- zmęczenie
- wskaźnik zmęczenia
- symulator lotów
- czas reakcji
EN In the article, based on the research, the Tiredness Indicator was proposed. The research concerned the pilot's concentration and reaction time to individual stimuli. They were carried out using a flight simulator - CKAS MotionSim 5, located at the Poznan University of Technology. Measurements were made before and during the flight Analysis of the results showed a periodic course of tiredness characteristics, a marked increase in tiredness in the middle of tests and tiredness of only one sense organ confirmed by the results of reaction time and subjective assessment. Based on the conducted research, it can be stated that tiredness reduces the cognitive abilities of the human brain and extends the reaction time to stimuli.
PL W artykule na podstawie przeprowadzonych badań zaproponowano wskaźnik zmęczenia. Badania dotyczyły koncentracji pilota i czasu reakcji na poszczególne bodźce. Przeprowadzono je za pomocą symulatora lotu - CKAS MotionSim 5, znajdującego się na Politechnice Poznańskiej. Pomiary wykonano przed i podczas lotu. Analiza wyników wykazała okresowy przebieg charakterystyk zmęczenia, wyraźny wzrost zmęczenia w połowie testów oraz zmęczenie tylko jednego narządu zmysłów, potwierdzone wynikami czasu reakcji i oceną subiektywną. Na podstawie przeprowadzonych badań można stwierdzić, że zmęczenie obniża zdolności poznawcze ludzkiego mózgu i wydłuża czas reakcji na bodźce.
359 - 380
CC BY-NC-ND (uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne - bez utworów zależnych)
otwarte czasopismo
ostateczna wersja opublikowana
w momencie opublikowania
publiczny
20
40