Nośność eksploatacyjna „warszawskich czterdziestek” po remoncie
EN Operating load capacity of the ”Warsaw Forties” flyovers after repairs
2017
artykuł naukowy
polski
- most
- estakada
- konstrukcja sprężona
- uszkodzenia
- remont
- nośność eksploatacyjna
PL Pożar Mostu Łazienkowskiego w dniu 14 lutego 2015 roku spowodował wyłączenie go z ruchu wraz z estakadami dojazdowymi decyzją Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego do czasu usunięcia „nieprawidłowości”. Pożar mostu stalowego nie spowodował uszkodzeń konstrukcji kablobetonowej estakad sąsiadujących z mostem, poza uszkodzeniami termicznymi podpory rozdzielczej znajdującej się między ustrojami, wyczerpaniem możliwego odkształcenia dylatacji (zaciśnięcia jej i wypchnięcia stalowych wkładek urządzenia dylatacyjnego) oraz osmalenia czoła, wnętrza i spodu konstrukcji kablobetonowej sąsiadującej z mostem po praskiej stronie Wisły. Zarządca obiektu postanowił, korzystając niejako „z okazji zamknięcia Mostu Łazienkowskiego”, przeprowadzić również konieczny remont przęseł kablobetonowych. W referacie przedstawiono opis kablobetonowych konstrukcji „warszawskich czterdziestek”, głównych założeń projektu remontu oraz pojawiających się wraz z postępami prac remontowych nowych wyzwań projektowych i wykonawczych.
EN The fire which damaged Łazienkowski Bridge on 14 February 2015 resulted in the bridge, along with access ramps, including the post–tensioned prestressed concrete flyovers called the “Warsaw Forties,” being closed for traffic. Still before the fire, which damaged Łazienkowski Bridge, the structures experienced local damage, acts of vandalism and their technical condition deteriorated significantly. As if using the opportunity presented by the fire, the facility’s administrator decided to close Łazienkowski Bridge for traffic and to carry out the necessary repairs of post–tensioned prestressed concrete spans. The paper presents the description of the post–tensioned prestressed concrete structure of the Warsaw Forties flyovers, the major assumptions underlying the repair project, as well as the new challenges, both in the areas of design and implementation, which emerged as the work progressed. The paper describes the condition of the structure from before the repairs while relying on surveys of defects, material tests and the impact that the actual defects had on the structure’s load–bearing capacity. Essential results of the completed tests and analyses are presented, thus enabling determination of the bridge’s operating load capacity at the time when it was constructed, with an aim to use these findings during the repair works. The paper also presents the results of the analyses which were later used to determine the facility’s operating parameters upon completion of the repair works.
205 - 226
CC BY-SA (uznanie autorstwa - na tych samych warunkach)
publiczny
4
4