W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz BibTeX

Tytuł

Propozycja nowego podejścia do obiektów mostowych w kontekście katastrofy wiaduktu Polcevera we Włoszech

Autorzy

Wariant tytułu

EN Proposal of a new approach to bridge structures in the context of the Polcevera Viaduct disaster in Italy

Rok publikacji

2019

Opublikowano w

Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej

Rocznik: 2019 | Numer: nr 28

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

polski

Streszczenie

PL Katastrofa wiaduktu Polcevera w Genui we Włoszech miała miejsce 14 sierpnia 2018 r. W katastrofie zginęły 42 osoby, a 12 zostało ciężko rannych. Przyczyną katastrofy było zerwanie się jednego z obetonowanych cięgien. Wydaje się, że prześledzenie postępowania z tym wiaduktem od zaprojektowania do katastrofy może zrewidować sposób podejścia do budowy obiektów mostowych w Polsce. Obiekt mostowy powinien być tak zaprojektowany, aby w zakładanym okresie użytkowania można było łatwo utrzymać jego odpowiedni stan techniczny oraz wymienić te jego elementy, których trwałość jest mniejsza niż zakładany okres użytkowania obiektu. Ocena stanu technicznego stalowych obetonowanych cięgien wiaduktu Polcevera była technicznie trudna. Zgodnie z normą europejską orientacyjny okres użytkowania obiektów mostowych wynosi 100 lat. Wiadukt Polcevera już po 20. latach użytkowania był naprawiany, a po 50. latach - mimo napraw - uległ katastrofie. Każdy obiekt mostowy po okresie bezpiecznego użytkowania będzie albo wzmacniany, albo rozbierany, albo ulegnie katastrofie. Projektant powinien zadbać o to, aby Zarządca mógł obiekt albo łatwo wzmocnić, albo łatwo rozebrać.

EN The disaster of the Polcevera Viaduct in Genoa, Italy took place on 14 August 2018, as a result of which 42 people were killed and 12 were severely injured. The cause of the disaster was the rupture of one of concreted-encased cable stays. It seems that the follow-up to the investigation of this viaduct from designing to the disaster can revise the approach to shaping of bridge structures in Poland. The bridge structure shall be so designed in such a manner so that it was easy to maintain its technical condition during the planned service life and replace those components whose durability is less than the intended life of the structure. The assessment of the technical condition of the steel concrete-encased cable stays was technically difficult in the Polcevera Viaduct. In addition, the assessment of condition of those stays, e.g. at the top of the pylon at a height of 45 m above the bridge deck level, was additionally logistically difficult. A replacement of an important element of the load-bearing structure — the concrete-encased cable stay — was technically difficult and impossible without closing the traffic on the highway facility. Moreover, the replacement of the concrete-encased cable stay at a height of 45 m above the channel level was logistically difficult. According to the European standard, the indicative service life of bridge structures is 100 years. It appears to be heavily overestimated, especially in relation to unusual structures. The Polcevera Viaduct was repaired as early as after 20 years of service and, despite repairs, suffered destruction after 50 years. After a period of safe use, each bridge structure would either be reinforced, demolished or destroyed. Designers should ensure that the administrator could either easily reinforce or demolish the structure.

Strony (od-do)

241 - 258

DOI

10.21008/j.1897-4007.2019.28.18

Zaprezentowany na

XXIX Seminarium "Współczesne metody budowy, wzmacniania i przebudowy mostów", 11-12.06.2019, Rosnówko k. Poznania, Polska

Typ licencji

CC BY-SA (uznanie autorstwa - na tych samych warunkach)

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

5

Punktacja Ministerstwa / czasopismo w ewaluacji 2017-2021

5

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.