W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz plik Pobierz BibTeX

Tytuł

Diversity as a challenge for an enterprise: an analysis of the Diversity Charters in Poland

Autorzy

Wariant tytułu

PL Różnorodność jako wyzwanie dla przedsiębiorstwa: analiza sygnatariuszy Karty Różnorodności w Polsce

Rok publikacji

2019

Opublikowano w

Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i Zarządzanie

Rocznik: 2019 | Numer: nr 80

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • diversity management
  • Diversity Charters
  • Polish companies
  • competitive advantage
  • turbulent environment
PL
  • zarządzanie różnorodnością
  • Karta Różnorodności
  • polskie przedsiębiorstwa
  • przewaga konkurencyjna
  • turbulentne otoczenie
Streszczenie

EN Diversity Management (DM) is said to be the new source of competitive advantage rniong enterprises conducting their activities in a contemporary, turbulent environment, rhis article aims at identifying the characteristics of these Polish companies that declared the implementation of DM. The paper begins with the theoretical introduction presenting the categories of diversity, its main sources and DM practices in contemporary enterprises. One of the practices is the Diversity Charter (DC). DC is a part of the European Union Commission’s initiative called “Building the European Area of Justice” and it was implemented in 17 European Union countries. Institutions joining this program sign a voluntary declaration of including DM in their organizational strategy and practices. The empirical analysis is based on a review of information about the 196 Polish companies that joined the DC. The studies performed by the author of this article led to the identification of the basic features characterizing Polish signatories, including their size, legal form, geographic location and Multi-National Corporation affiliation. The conclusion of this paper contains the author’s evaluation of DM’s popularity among the specified companies.

PL Zarządzanie różnorodnością (ZR) jest postrzegane jako nowe źródło przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw funkcjonujących we współczesnym turbulentnym otoczeniu. Celem artykułu jest wskazanie cech charakteryzujących polskie firmy deklarujące wdrożenie zasad zarządzania różnorodnością. Opracowanie rozpoczyna się od teoretycznego wprowadzenia zawierającego opis głównych kategorii różnorodności, źródeł tego zjawiska oraz praktyk stosowanych we współczesnych przedsiębiorstwach. Jedną z nich jest „Karta Różnorodności”, która powstała jako inicjatywa Komisji Europejskiej mająca na celu budowanie europejskiej przestrzeni sprawiedliwości i została wdrożona w 17 krajach Unii Europejskiej. Instytucje włączające się w ten program podpisują dobrowolne zobowiązanie do uwzględnienia zarządzania różnorodnością w stosowanych strategiach i praktykach. Następnie zaprezentowano wyniki badań empirycznych oparte na przeglądzie i analizie informacji dotyczących 196 polskich sygnatariuszy tej Karty ze szczególnym uwzględnieniem grupy przedsiębiorstw. Analiza uzyskanych wyników prowadzi do określenia najważniejszych cech charakteryzujących polskich sygnatariuszy, w tym wielkości firm, ich form prawnych, geograficznej lokalizacji działalności oraz przynależności do korporacji międzynarodowych. W podsumowaniu zawarto wnioski wynikające z popularności idei zarządzania różnorodnością w badanych przedsiębiorstwach.

Strony (od-do)

67 - 84

DOI

10.21008/j.0239-9415.2019.080.05

Typ licencji

CC BY-SA (uznanie autorstwa - na tych samych warunkach)

Pełny tekst artykułu

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

20

Punktacja Ministerstwa / czasopismo w ewaluacji 2017-2021

40

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.