W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz BibTeX

Tytuł

Nowe techniki kompresji wizji dla rzeczywistości wirtualnej – MPEG Immersive Video

Autorzy

[ 1 ] Instytut Telekomunikacji Multimedialnej, Wydział Informatyki i Telekomunikacji, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[2.3] Informatyka techniczna i telekomunikacja

Wariant tytułu

EN New video compression techniques for virtual reality – MPEG Immersive Video

Rok publikacji

2022

Opublikowano w

Przegląd Telekomunikacyjny - Wiadomości Telekomunikacyjne

Rocznik: 2022 | Numer: nr 4

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

polski

Słowa kluczowe
PL
  • wizja wszechogarniająca
  • kodowanie wizji
  • rzeczywistość wirtualna
  • przetwarzanie wizji wielowidokowej
EN
  • immersive video
  • video coding
  • virtual reality
  • multiview video processing
Streszczenie

PL Artykuł towarzyszy referatowi plenarnemu na temat najnowszej normy kodowania wizji – ISO/IEC 23090 część 12: MPEG Immersive Video (MIV). Zastosowaniem tej normy jest kompresja danych wizyjnych z wielu kamer do wykorzystania w rzeczywistości wirtualnej. Norma kodowania MIV jest niezależna od kodeków wideo, tj. obejmuje przetwarzanie wstępne i końcowe wokół istniejących kodeków, takich jak AVC, HEVC i VVC. Autorzy artykułu – wieloletni członkowie grupy eksperckiej ISO/IEC JTC1/SC29 WG11 MPEG, aktualnie WG04 MPEG Video Coding – wyjaśniają zasadę działania kodera i dekodera MIV, opisując najistotniejsze narzędzia umożliwiające efektywną kompresję wizji zarejestrowanej systemem wielokamerowym. Ponadto autorzy skupiają się na wymaganiach praktycznych systemów rzeczywistości wirtualnej, prezentując zalety i możliwości wykorzystania dwóch podstawowych profili MIV: profilu głównego (MIV Main) oraz profilu zakładającego estymację głębi po stronie odbiorczej (MIV Geometry Absent)

EN The paper accompanies the plenary lecture which provides an overview of the latest video coding standard – ISO / IEC 23090 Part 12: MPEG Immersive Video (MIV). An application of this standard is the compression of video from multiple cameras for virtual reality applications. The MIV encoding standard is independent of the video codecs, i.e., it consists of pre-processing and post-processing merged with using existing codecs such as AVC, HEVC, and VVC. The authors of the paper – long-term experts of the ISO/IEC JTC1/SC29 WG11 MPEG, currently WG04 MPEG Video Coding – explain the principles of the MIV encoder and decoder, describing the most important tools enabling effective compression of video recorded with a multi-camera system. In addition, the authors focus on the practical requirements of virtual reality systems, presenting the advantages and possibilities of using two basic MIV profiles: the main profile (MIV Main) and the profile assuming estimation of depth on the decoder side (MIV Geometry Absent).

Strony (od-do)

116 - 123

DOI

10.15199/59.2022.4.4

URL

https://sigma-not.pl/zeszyt-6934-przeglad-telekomunikacyjny-2022-4.html

Tryb otwartego dostępu

witryna wydawcy

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

20

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.