Poziom i struktura kapitału społecznego przedsiębiorstw high-tech w Wielkopolsce
[ 1 ] Instytut Logistyki, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Level and structure of social capital in high-tech enterprises in Greater Poland
2022
artykuł naukowy
polski
- kapitał społeczny
- zaufanie
- współpraca
- normy i wartości
- przedsiębiorstwa high-tech
- social capital
- trust
- cooperation
- norms and values
- high-tech enterprises
PL Przedsiębiorstwa działające w okresie zwiększonego zapotrzebowania na informację czy budowania swojej przewagi konkurencyjnej na turbulentnych rynkach są zmuszone nieustannie modyfikować sposoby prowadzenia swojej działalności, by móc jak najszybciej reagować na postępujące zmiany i procesy globalizacyjne. Odpowiedzią na te wyzwania może stać się budowanie poczucia stabilizacji organizacji i jej członków przy wsparciu zaufania, wspólnie wyznawanych zasad moralnych, a także realizacji działań ukierunkowanych na zbieżne cele, co według przyjętej w pracy definicji składa się na kapitał społeczny. Celem tego artykułu była prezentacja wyników badań dotyczących poziomu kapitału społecznego według autorskiej metody jego pomiaru wśród wybranych przedsiębiorstw z branż zaawansowanych technologii w Wielkopolsce. Wyróżniono trzy zasoby kapitału społecznego, czyli: zaufanie (Z), normy i wartości (NiW) oraz współdziałanie (W). Średni poziom kapitału społecznego wyznaczony dla przedstawicieli przedsiębiorstw wyniósł 3,78 (w 5-stopniowej skali), co należy uznać za wynik zadowalający. Natomiast średnie udziały wskazanych zasobów wynosiły: 39,52% dla Z, 27,06% dla NiW oraz 33,42% dla W.
EN Enterprises operating in the period of increased demand for information and building their competitive advantage in turbulent markets are forced to constantly modify the methods of conducting their business in order to be able to react as quickly as possible to the ongoing changes and globalization processes. The answer to these challenges may be building a sense of stabilization of the organization and its members with the support of trust, common moral principles, as well as the implementation of activities aimed at convergent goals, which, according to the definition adopted in the work, constitutes social capital. The aim of this article is to present the results of research on the level of social capital according to the proprietary methodology of its measurement among selected enterprises from advanced technology industries in Greater Poland. Three resources of social capital were distinguished, i.e. trust (Z), norms and values (NiW) and cooperation (W). The average level of social capital for enterprise representatives was 3.78 (on a 5-point scale), which should be considered a satisfactory result. On the other hand, the average shares of the resources indicated above were: 39.52% for Z, 27.06% for NiW and 33.42% for W.
35 - 49
40