Punktowe naprawy górnej strefy podtorza
[ 1 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
2022
rozdział w monografii naukowej / referat
polski
- podtorze kolejowe
- warstwa ochronna
- naprawy podtorza
PL W bieżącym utrzymaniu nawierzchni i podtorza ważne miejsce zajmuje usuwanie punktowych usterek oraz wad powstających w wyniku normalnej eksploatacji drogi kolejowej, które mają szkodliwy wpływ na bezpieczeństwo ruchu i spokojność jazdy pociągów. Część z tych wad i usterek wynika z zachodzących warunków współpracy nawierzchni i podtorza. W przypadku, gdy górna strefa podtorza jest niedostosowana do faktycznie występujących obciążeń może dochodzić do uplastycznienia się gruntów w tej strefie i do powstawania trwałych odkształceń torowiska oraz pogorszenia stanu podsypki, a w konsekwencji prowadzić do niekorzystnych zmian parametrów geometrycznych toru. Poprawę warunków współpracy nawierzchni i podtorza uzyskuje się poprzez usunięcie zużytej części podtorza i wbudowanie warstwy ochronnej. W punktowych naprawach podtorza proces ten realizowany jest w zamkniętym torze z wykorzystaniem sprzętu ogólnobudowlanego. W artykule na przykładzie realizacji takich prac omówiono technologię punktowych napraw górnej strefy podtorza oraz podano zasady ich prowadzenia.
227 - 237
5