W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz plik Pobierz BibTeX

Tytuł

The estimation of frequency response of nonlinear quarter car model and bilinear model of damper characteristics

Autorzy

[ 1 ] Instytut Konstrukcji Maszyn, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[2.9] Inżynieria mechaniczna

Rok publikacji

2022

Opublikowano w

IOP Conference Series: Materials Science and Engineering

Rocznik: 2022 | Tom: vol. 1247

Typ artykułu

artykuł naukowy / referat

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • vehicle dynamics
  • suspension
  • shock absorbers
  • vehicle
Streszczenie

EN The paper presents proposed and tested methods of estimation of frequency response of nonlinear quarter car suspension model and comparison with method for linear model used for research of vehicle vertical dynamics. Linear quarter car suspension model is widely used for estimation of comfort and safety performance of passive and semiactive suspensions. The real suspension - especially shock absorbers - are non-linear in three aspects: static characteristics, hysteresis and the presence of friction. Testing linear suspension model is possible with the use of analytical transfer function formulas but testing real suspension on a testing stand or even virtual but nonlinear suspension needs to use methods of transfer function estimation. It was necessary to design appropriate input signal allowing to get useful response signals. With the use of obtained frequency responses a method of linear estimation of nonlinear suspension for a given range of working condition was proposed. Also the bilinear model of damper characteristic estimation was proposed and tested proving to be good alternative to nonlinear characteristic.

Strony (od-do)

012007-1 - 012007-11

DOI

10.1088/1757-899X/1247/1/012007

URL

https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1757-899X/1247/1/012007

Uwagi

article number: 012007

Zaprezentowany na

The 13th International conference on Automotive Safety, Automotive Safety 2022, 26-29.04.2022, Kaluža, Slovakia

Typ licencji

CC BY (uznanie autorstwa)

Tryb otwartego dostępu

otwarte czasopismo

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Czas udostępnienia publikacji w sposób otwarty

w momencie opublikowania

Pełny tekst artykułu

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

5

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.