Prognozowanie zmian parametrów stanu technicznego nawierzchni drogowej na odcinku doświadczalnym
[ 1 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
2022
chapter in monograph
polish
PL Rozpoczęty przed wielu laty program długotrwałych obserwacji i badań nawierzchni jezdni na drogowym odcinku doświadczalnym w Poznaniu na ul. Serbskiej (dzisiaj Al. Solidarności) obejmował rejestrowanie oddziaływań zewnętrznych wpływających na nawierzchnię drogową, realizację specjalistycznych pomiarów ultradźwiękowych i pomiarów równości poprzecznej metodą niwelacji precyzyjnej. Założono również wykonywanie standardowych badań nawierzchni z wykorzystaniem możliwości wykonawczych Laboratorium Drogowego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Poznaniu. Badaniami objęto okres (29 lat) przekraczający planowany 20-letni czas eksploatacji podatnej nawierzchni drogowej, co pozwoliło na wielostronne opracowanie wyników badań i obserwacji nawierzchni jezdni. Dla realizacji tego celu wybrano nowo budowany odcinek ul. Serbskiej (dzisiaj Al. Solidarności) między ul. Obornicką (dzisiaj ul. Piątkowska) a ul. Rakoczego (dzisiaj ul. Księcia Mieszka I). Odcinek doświadczalny został oddany do eksploatacji 29 października 1984 r. Po dopuszczeniu do użytkowania odcinka ul. Serbskiej rozpoczęto realizację wieloletniego programu badań i obserwacji nawierzchni na odcinku doświadczalnym pod kierunkiem redaktora pracy. W rozdziale 6.3 przedstawiono wyniki analiz statystycznych dla obserwacji oddziaływań i standardowych badań nawierzchni drogowej wykonanych na odcinku doświadczalnym w latach 1996-2013.
239 - 264
20