Pilots’ Gaze Behavior in Simulation Research
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
PL Zachowanie wzrokowe pilotów w badaniach symulacyjnych
2022
scientific article
english
- aviation experts and novices
- basic flight maneuvers
- eye tracking
- flight simulator
- gaze behavior
- eye tracking
- podstawowe manewry lotnicze
- symulator lotu
- zachowanie wzrokowe
EN Effective processing of information from the sense of sight affects the efficiency and safety of flight operations. Differences in visual behavior between pilots with varying levels of flight experience during basic flight maneuvers were identified as the research problem. Twenty-six pilots participated in the study and were divided in terms of flight experience. The participants' visual behavior was recorded using a Pupil Invisible eye tracker. The test subjects' task was to take off from Poznań-Ławica airport, climbing to 2000ft and making two turns. The results of the study suggest that performing basic maneuvers develops strategies for scanning the cockpit space. It is advisable to conduct further research taking into account the division of experts into groups with varying numbers of flying hours.
PL Efektywne przetwarzanie informacji płynących ze zmysłu wzroku wpływa na wydajność oraz bezpieczeństwo operacji lotniczych. Jako problem badawczy określono różnice w zachowaniu wzrokowym pomiędzy pilotami posiadającymi zróżnicowane doświadczenie lotnicze podczas wykonywania podstawowych manewrów lotniczych. W badaniu wzięło udział 26 pilotów, którzy zostali podzielni względem doświadczenia lotniczego. Zachowanie wzrokowe uczestników rejestrowano przy użyciu eye trackera Pupil Invisible. Zadaniem osób badanych był start z lotniska Poznań-Ławica, wznoszenie do 2000ft oraz wykonanie dwóch zakrętów. Wyniki badania sugerują, iż wykonywanie podstawowych manewrów lotniczych wykształca strategie skanowania przestrzeni w kokpicie. Wskazane jest przeprowadzenie dalszych badań uwzględniających podział ekspertów na grupy o zróżnicowanej liczbie godzin nalotu.
1 - 10
CC BY (attribution alone)
open journal
final published version
at the time of publication
public
40.0