Weryfikacja nośności słupów żelbetowych w warunkach pożaru z uwzględnieniem fazy chłodzenia
[ 1 ] Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Instytut Budownictwa, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ D ] doktorant | [ P ] pracownik
EN Verification of load-bearing capacity of reinforcement concrete columns under fire condition including the cooling phase
2022
rozdział w monografii naukowej / referat
polski
- bezpieczeństwo
- nośność
- pożar
- temperatura
- beton
- słup
- żelbet
PL Obecne regulacje prawne wymagają od głównych elementów konstrukcyjnych zachowania nośności przez określony czas oddziaływania pożaru. W takich warunkach, głównym czynnikiem wpływającym na redukcję nośności elementu jest oddziaływanie temperatury otoczenia, której zmianę w czasie opisują krzywe pożarowe lub modele pożaru. W analizie normowej zakłada się, że temperatura nie maleje przez cały czas trwania pożaru. W przypadku, gdy pożar będzie trwał krócej niż przez wymagany prawnie czas odporności ogniowej, przyjmuje się, że zaprojektowany element nie ulegnie zniszczeniu. Takie podejście nie uwzględnia faktu, że rzeczywisty powrót do temperatury początkowej otoczenia może trwać nawet kilka godzin. Przez ten czas element nadal narażony jest na temperaturę rzędu kilkuset stopni. W czasie wychładzania się otoczenia, w przekroju analizowanego elementu obserwujemy zjawisko zmniejszania się temperatury krawędzi przy jednoczesnej migracji zaabsorbowanego wcześniej ciepła w kierunku jego środka. W takiej sytuacji redukcja parametrów wytrzymałościowych elementu, na które wpływa temperatura, może dotyczyć nie tylko samej strefy krawędziowej ale całego przekroju. W konsekwencji może doprowadzić to do zniszczenia elementu pomimo nie wystawienia go na projektowane warunki pożarowe. Uwzględnienie fazy chłodzenia, przy projektowaniu słupów żelbetowych narażonych na oddziaływanie pożaru, zwiększa niezawodność obiektu oraz bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo zarówno jego użytkowników jak i ekip ratowniczych zajmujących się potencjalną akacją gaśniczą i ewakuacją.
419 - 426
5