W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz plik Pobierz BibTeX

Tytuł

Hazard identification at airport ground handling locations

Autorzy

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[2.7] Inżynieria lądowa, geodezja i transport

Wariant tytułu

PL Identyfikacja zagrożeń na stanowiskach obsługi naziemnej w porcie lotniczym

Rok publikacji

2023

Opublikowano w

Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport

Rocznik: 2023 | Numer: z. 136

Typ artykułu

artykuł naukowy / referat

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • ground handling
  • hazard identification
  • checklists
PL
  • obsługa naziemna
  • identyfikacja zagrożeń
  • checklisty
Streszczenie

EN Elements that participate in operational risk analysis procedures are hazard sources, hazards, and undesirable events. Following the International Civil Aviation Organization, the continuous hazard identification process allows the safety level in civil aviation to be reduced and maintained at an acceptable level or below that level. For hazard detection to be a systemic process, tools are needed to achieve this goal. The main stages of formulating hazards are task assessment, description of hazards, and description of causes. The description of hazards should be prepared based on information about the hazard sources. Brainstorming, engineering knowledge, or checklists can be used to obtain information about the hazard sources in a selected area. Checklists for the areas of analysis are a frequently used tool to identify hazard sources. The safety of air operations begins at the airport and apron. That is why assessing the risk at ground handling workstations is so essential. After analyzing the regulations on the safety of ground handling workers in terms of safety and occupational health and safety, many issues remain unregulated. Ground handling workers are an essential link affecting the safety of air operations. It is important that when starting the performance of their duties, employees are adequately trained, equipped with the necessary tools, and have a good level of well-being so that an accident does not occur. A checklist was developed to determine whether the employee has the appropriate equipment, is adequately trained, and whether his mental and physical health condition allows him to perform his duties. Forms were proposed for the airport equipment operator, airport apron worker, and operations coordination specialist. Declaring a response to the hazard allows the decision on whether or not to allow an employee to work.

PL Elementami, które uczestniczą w procedurach analizy ryzyka operacyjnego są: źródła zagrożeń, zagrożenia, zdarzenia niepożądane. Zgodnie z International Civil Aviation Organization, ciągły proces identyfikacji zagrożeń pozwala zredukować i utrzymać na akceptowalnym poziomie lub poniżej tego poziomu stan bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym. Aby wykrycie zagrożeń było procesem systemowym, niezbędne są narzędzia do realizacji tego celu. Zasadnicze etapy formułowania zagrożeń to: ocena zadania, opis zagrożeń, opis przyczyn. Opis zagrożeń powinien zostać opracowany na podstawie informacji o źródłach zagrożenia. Do pozyskania informacji o źródłach zagrożeń w wybranym obszarze można wykorzystać burzę mózgów, wiedzę inżynierską lub listy kontrolne. Listy kontrolne dla obszarów analiz są często wykorzystywanym narzędziem do identyfikacji źródeł zagrożeń. Bezpieczeństwo operacji lotniczych rozpoczyna się na ternie lotniska i portu lotniczego. Dlatego tak istotna jest prawidłowa ocena ryzyka na stanowiskach pracy obsługi naziemnej. Po przeanalizowaniu przepisów dotyczących bezpieczeństwa pracowników obsługi naziemnej w rozumieniu safety jak i bezpieczeństwa i higieny pracy wiele kwestii pozostaje nieuregulowanych. Pracownicy obsługi naziemnej są bardzo ważnym ogniwem mającym wpływ na bezpieczeństwo operacji lotniczych. Ważne jest, aby przystępując do realizacji swoich obowiązków pracownicy byli odpowiednio przeszkoleni, wyposażeni w niezbędny sprzęt oraz mieli odpowiednie samopoczucie tak, aby nie doszło do wypadku. W celu określenia czy pracownik dysponuje odpowiednim wyposażeniem, jest odpowiednio przeszkolony oraz jego stan zdrowia psychicznego i fizycznego pozwala na wykonanie obowiązków opracowano checklisty. Zaproponowano formularze dla operatora sprzętu lotniskowego, pracownika obsługi płytowej oraz dla specjalisty do spraw koordynacji operacji. Zadeklarowanie odpowiedzi o wystąpienie źródła zagrożenia pozwala sformułować zagrożenia i na tej podstawie podjąć decyzję o dopuszczeniu lub nie pracownika do pracy.

Strony (od-do)

49 - 60

DOI

10.5604/01.3001.0053.4050

URL

https://pnpw-transport.publisherspanel.com/resources/html/article/details?id=607785

Uwagi

Artykuł napisany został w języku polski, ale na początku tekstu pojawia się tytuł angielski.

Zaprezentowany na

Konferencja Inżynieria Ruchu Lotniczego IRL 2022, 17-18.05.2022, Warszawa, Polska

Typ licencji

CC BY (uznanie autorstwa)

Tryb otwartego dostępu

otwarte czasopismo

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Pełny tekst artykułu

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

70

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.