Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download file Download BibTeX

Title

Działania przedsiębiorców w ramach ochrony środowiska. Społeczna Odpowiedzialność Biznesu jako element komunikowania się z interesariuszami – analiza raportów CSR 2016-2021

Authors

Title variant

EN Activities of entrepreneurs within the framework of environmental protection. Corporate Social Responsibility as an element of communication with stakeholders - analysis of CSR reports 2016-2021

Year of publication

2022

Published in

Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i Zarządzanie

Journal year: 2022 | Journal number: nr 86

Article type

scientific article

Publication language

polish

Keywords
PL
  • zarządzanie interesariuszami
  • raporty CSR
  • społeczna odpowiedzialność biznesu
  • zrównoważony rozwój
  • ochrona środowiska
EN
  • sustainable development
  • stakeholder management
  • corporate social responsibility
  • CSR reports
  • environmental protection
Abstract

PL Celem artykułu jest przedstawienie działań w zakresie ochrony środowiska przedsiębiorstw działających na terenie Polski i pokazanie korelacji między polityką środowiskową a postrzeganiem firmy przez otoczenie. W artykule został podjęty temat konieczności komunikowania interesariuszom działań organizacji, prowadzących do ograniczenia negatywnego wpływu firmy na środowisko lub akcji wspierających ochronę przyrody. Przedstawiono raport CSR jako narzędzie komunikacji działań proekologicznych firmy interesariuszom. Pod rozważania podjęto rolę świadomości interesariuszy dotyczącą działań proekologicznych podejmowanych przez firmy. W kolejnej części przeprowadzono analizę raportów CSR dotyczących działań zrealizowanych w dziedzinie klimatu w latach 2016-2021 przez polskie przedsiębiorstwa. Podjęta została analiza ilościowa i jakościowa form angażowania interesariuszy w działania CSR. Zaproponowano podział działań na trzy kryteria, stanowiący wskazówkę dla przedsiębiorców planujących podjęcie działań w zakresie klimatu. Badanie potwierdziło, że nie wszystkie działania w dziedzinie klimatu wiążą się z nakładami finansowymi. Wiele działań miało charakter edukacyjny, co jest ważnym elementem polityki środowiskowej. Niektóre z działań angażują interesariuszy wewnętrznych, co podnosi świadomość proekologiczną wśród zarządzających i pracowników. Działania skierowane w kierunku społeczeństwa (lokalne bądź krajowe) służą budowaniu reputacji i pozytywnego postrzegania przedsiębiorstwa, stanowiąc element przewagi konkurencyjnej.

EN The aim of the article is to present activities in the field of environmental protection of enterprises operating in Poland and to show the correlation between environmental policy and the perception of the company by the environment. The article discusses the need to communicate to stakeholders the organization's activities leading to the reduction of the company's negative impact on the environment or actions supporting nature conservation. The CSR report was presented as a tool for communicating the company's pro-ecological activities to stakeholders. The role of stakeholder awareness regarding pro-ecological activities undertaken by companies was taken into consideration. Next, an analysis of CSR reports on actions implemented in the field of climate change in 2016-2021 by Polish enterprises was carried out. A quantitative and qualitative analysis of the forms of engaging stakeholders in CSR activities was undertaken. It has been proposed to divide the activities into 3 criteria, which will serve as a guideline for entrepreneurs planning to take action in the field of climate change. The study confirmed that not all climate action involves financial resources. Many activities were educational, which form an important element of environmental policy. Some of the activities involve internal stakeholders, which raises pro-environmental awareness among managers and employees. Actions directed towards society (local or national) serve to build the reputation and positive perception of the company, constituting an element of competitive advantage.

Pages (from - to)

37 - 56

DOI

10.21008/j.0239-9415.2022.086.03

URL

https://zeszyty.fem.put.poznan.pl/Dzialania-przedsiebiorcow-w-ramach-ochrony-srodowiska-Spoleczna-Odpowiedzialnosc,163626,0,2.html

License type

CC BY-SA (attribution - share alike)

Open Access Mode

open journal

Open Access Text Version

final published version

Full text of article

Download file

Access level to full text

public

Ministry points / journal

40

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.