Możliwości zwiększania trwałości podsypki tłuczniowej eksploatowanej nawierzchni kolejowej
[ 1 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN The increasing possibilities of durability of breakstone ballast in operated railway track structure
2023
rozdział w monografii naukowej / referat
polski
- podsypka
- trwałość podsypki
- recykling podsypki
- degradacja nawierzchni kolejowej
PL Postępująca degradacja nawierzchni kolejowej powoduje zwiększenie oddziaływań taboru przekazywanych na torowisko i podtorze, co wymaga zapewnienia odpowiedniego podparcia toru poprzez dobór materiału, uziarnienia i zagęszczenia podsypki. Przedstawiono analizę zarówno obciążeń powstających podczas eksploatacji nawierzchni przekazywanych na podtorze jak i materiałów przydatnych do zastosowania na podsypkę i warstwy ochronne. Poprzez zastosowanie warstw ochronnych podtorza skonstruowanych z odpowiednich materiałów uzyskuje się prawidłowe warunki współpracy nawierzchni i podtorza zapewniając sprężystą pracę nawierzchni oraz minimalizując trwałe jej odkształcenia zwłaszcza w obrębie podsypki tłuczniowej tym samym zwiększając jej trwałość. Podsypka jako najsłabszy element w nawierzchni kolejowej wymaga odpowiedniego doboru materiału, zagęszczania, utrzymania czy analizy zmian zachodzących podczas długoletniej eksploatacji. Wskazano stosowane obecnie metody i rozwiązania wzmacniania podsypki kolejowej.
171 - 188
5