Dostosowanie silnika D3.152 UR do napędu samochodu Tarpan 239D
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
EN The adaptation of the D3.152 UR engine to the power train of the car Tarpan 239D
2023
chapter in monograph
polish
- silnik ciągnikowy
- badania silnikowe
- aparatura wtryskowa
- zawieszenie silnika
PL W rozdziale opisano prace badawczo-rozwojowe prowadzone przez autora w latach 80. XX wieku na Politechnice Poznańskiej, we współpracy z Fabryką Samochodów Rolniczych w Poznaniu i z jej inicjatywy. Prace te były związane z próbą zastosowania trzycylindrowego silnika wysokoprężnego, ciągnikowego, do samochodu rolniczego o parametrach typowych dla tej grupy pojazdów w Polsce, tzn. o masie całkowitej 2,5 tony i prędkości podróżnej rzędu 70 km/h. W szczególności dotyczyły dobór aparatury wtryskowej oraz dobór zawieszenia silnika w pojeździe z opracowaniem jego konstrukcji. Obejmowały także badania hamowniane i drogowe. Prace te pozwoliły na bardzo nietypowe połączenie silnika ciągnikowego z pojazdem samochodowym i stały się z pewnością przyczynkiem do osiągnięcia pewnego sukcesu w idei zastąpienia silnika benzynowego o wiele oszczędniejszym silnikiem wysokoprężnym, co – ze względu na rządowo-partyjne dyrektywy polityczne i gospodarcze – stało się niezbędnym warunkiem do utrzymania produkcji samochodu Tarpan.
187 - 196
20