Impact of the pandemic on business operations and the transport sector in Poland
[ 1 ] Instytut Zarządzania i Systemów Informacyjnych, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] employee | [ S ] student
PL Wpływ pandemii na działalność gospodarczą i sektor transportowy w Polsce
2023
scientific article
english
- challenges
- SMEs
- supply chains
- COVID-19 pandemic
- transport enterprises
- business operation
- wyzwania
- pandemia COVID-19
- łańcuchy dostaw
- MSP
- firmy transportowe
- działalność biznesowa
EN In supply chain management, random events can occur that are difficult to predict. Once such event, the COVID-19 pandemic, affected supply chains around the world and forced companies to make sudden changes. Companies could still operate and deliver their products to customers through innovation, but also through the flexibility and innovation of transport enterprises. In the last two decades, the Polish transport industry has gained importance in the European Union. The main objective of this paper is to determine the specification of business operations under pandemic conditions, assess the impact of the pandemic on international transport SMEs in Poland, and then identify key challenges for the industry from the point of view of entrepreneurs. To this end, a literature review, desk research and snowball sampling were carried out towards the end of 2021 and beginning of 2022. The research results show that changes in the organisation of supply chains, diversification, changes in demand and other effects of the pandemic have had a positive impact on the operations of some transport companies in Poland, and the larger the company, the more these changes have been used in a positive way for the business operations of transport. This seems to be confirmed by statistical data. The biggest beneficiaries of the changes seemed to have been medium-sized and large companies. Micro enterprises, on the other hand, most often assessed the impact of the pandemic negatively. In addition, the challenges relating to the amount of fines in transport, indicated most often in our survey by the entre-preneurs, certainly also hit the micro-enterprises the hardest.
PL W zarządzaniu łańcuchem dostaw mogą wystąpić zdarzenia losowe, które trudno prze-widzieć. Pandemia dotknęła łańcuchy dostaw na całym świecie i zmusiła firmy do nagłych zmian. Firmy nadal mogą działać i dostarczać swoje produkty klientom poprzez innowacyjność, ale także dzięki elastyczności i innowacyjności przedsiębiorstw transportowych. W ciągu ostatnich dwóch dekad polska branża transportowa zyskała na znaczeniu w Unii Europejskiej. Głównym celem niniejszego opracowania jest określenie specyfiki funkcjonowania przedsiębiorstw w warunkach pandemii, ocena wpływu pandemii na MŚP transportu międzynarodowego w Polsce, a następnie identyfikacja kluczowych wyzwań dla branży z punktu widzenia przedsiębiorców. Korzystamy z przeglądu literatury, desk research i badania metodą kuli śniegowej przeprowadzonego na przełomie 2021 i 2022 roku. Wyniki naszych badań pokazują, że zmiany w organizacji łańcuchów dostaw, dywersyfikacja, zmiany popytu i inne skutki pandemii pozytywnie wpływają na działalności niektórych firm transportowych w Polsce, a im większa firma, tym bardziej te zmiany są wykorzystywane w pozytywny sposób w działalności firm transportowych. Wydaje się, że potwierdzają to także dane statystyczne. Największymi beneficjentami zmian wydają się być firmy średnie i duże. Mikro-przedsiębiorstwa najczęściej negatywnie oceniają wpływ pandemii, także wyzwania związane z wysokością kar w transporcie, wskazywane najczęściej w naszym badaniu przez przedsiębiorców, z pewnością również najbardziej odczuwane są przez mikroprzedsiębiorstwa.
127 - 142
CC BY-SA (attribution - share alike)
open journal
final published version
at the time of publication
public
70