W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz plik Pobierz BibTeX

Tytuł

Model of energy consumption by brake discs of rail vehicles

Autorzy

[ 1 ] Instytut Transportu, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[2.7] Inżynieria lądowa, geodezja i transport

Wariant tytułu

PL Model zużycia energii przez tarcze hamulcowe pojazdów szynowych

Rok publikacji

2024

Opublikowano w

Pojazdy Szynowe

Rocznik: 2024 | Tom: online first/in press

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • ventilation
  • brake disc
  • Energy consumption
  • losses on the disc fan
Streszczenie

EN The aim of the article is to present a computational model to determine the losses generated by the brake discs of rail vehicles. The energy consumption of the disc (energy losses) is divided into inertia losses and fan losses. The article is preceded by a review of the design solutions of brake discs of rail vehicles in terms of their ventilation and cooling after braking. Particular attention was paid to three types of brake disc designs with ventilation blades, bars and other shapes of ventilation bridges, and how the ventilation of these discs affects energy losses. On the one hand, forced ventilation of brake discs shortens the cooling time after intensive braking, on the other hand, it causes energy losses due to forced ventilation when the brakes are not used. The article presents the state of knowledge regarding the cooling efficiency of brake discs as a result of forced ventilation and presents a method for calculating the energy consumption generated by the brake disc in relation to the rotational speed. The energy losses were divided in the article into inertia losses due to the rotating mass and losses on the fan, in which the energy necessary for the rotation of the brake disc was determined from the method of calculating centrifugal fans with known geometric dimensions.

Strony (od-do)

1 - 12

DOI

10.53502/RAIL-186984

URL

https://www.railvehicles.eu/Model-of-energy-consumption-by-brake-discs-of-rail-vehicles,186984,0,2.html

Typ licencji

CC BY (uznanie autorstwa)

Tryb otwartego dostępu

otwarte czasopismo

Wersja tekstu w otwartym dostępie

oryginalna wersja autorska

Czas udostępnienia publikacji w sposób otwarty

w momencie opublikowania

Pełny tekst artykułu

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

20

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.