W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Rozdział

Pobierz BibTeX

Tytuł

Wykorzystanie paliwa wodorowego w silnikach lotniczych

Autorzy

[ 1 ] Instytut Energetyki Cieplnej, Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[2.10] Inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka

Wariant tytułu

EN Use of hydrogen fuel in aircraft engines

Rok publikacji

2024

Typ rozdziału

rozdział w monografii naukowej

Język publikacji

polski

Słowa kluczowe
PL
  • napędy lotnicze
  • ogniwa paliwowe
  • wodór
EN
  • aircraft engines
  • fuel cells
  • hydrogen
Streszczenie

PL Obecne badania silników lotniczych związane są przede wszystkim z ograniczeniem emisji spalin do atmosfery. Wynika to trendu, kształtowanego przez ustanawiane prawo, ukierunkowane na zaostrzenie wymogów dotyczących dostarczanego do samolotów paliwa. Zmiany te wprowadzane są stopniowo, natomiast główne cele muszą być osiągnięte w ciągu najbliższych lat, tj. do 2050 roku. Wymusza to przeprowadzanie analiz nowych mieszanek paliwowych, z wykorzystaniem syntetycznych domieszek. Bardzo poważnie jednak brane są pod uwagę paliwa odnawialne, w tym wodór , który ostatecznie mógłby całkowicie zastąpić tradycyjne paliwo lotnicze. W pracy została przeprowadzona analiza problemu wykorzystania wodoru w napędach lotniczych. Przedstawione zostały przykładowe rozwiązania konstrukcyjne i wnioski z badań poświęconych temu problemowi. Przeprowadzona analiza pozwoliła wskazać kierunki podejmowanych badań w zakresie usprawniania konstrukcji w celu zmniejszenia emisji spalin do atmosfery. Ponadto potwierdziła ona, że wykorzystanie wodoru jest brane poważnie pod uwagę i istnieje już obecnie podjęty duży wysiłek aby stał się on paliwem przyszłości.

EN Current study on aircraft engines is primarily related to reducing exhaust emissions into the atmosphere. This results from the trend, shaped by the law, aimed at tightening the requirements regarding fuel supplied to aircraft. These changes are being introduced gradually, while the main goals must be achieved in the coming years, i.e. by 2050. This leads to the analysis of new fuel mixtures using synthetic admixtures. However, renewable fuels are being taken into account very seriously, including hydrogen, which could ultimately completely replace traditional aviation fuel. The paper analyzes the problem of using hydrogen in aircraft propulsion. Examples of design solutions and conclusions from research on this problem are presented. The analysis made it possible to indicate the directions of study undertaken in the field of improving structures in order to reduce exhaust emissions into the atmosphere. Moreover, it confirmed that the use of hydrogen is being taken seriously and that great efforts are already being made to make it the fuel of the future.

Strony (od-do)

13 - 21

Książka

Nauka dla obronności. Perspektywy logistyki wojskowej i cywilnej w kontekście zapewnienia odporności energetycznej siłom zbrojnym. Tom 2

Zaprezentowany na

Konferencja Naukowo-Techniczna : Nauka dla obronności : Perspektywy logistyki wojskowej i cywilnej w kontekście zapewnienia odporności energetycznej siłom zbrojnym, 12-14.06.2024, Bydgoszcz, Polska

Punktacja Ministerstwa / rozdział

20

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.