W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz plik Pobierz BibTeX

Tytuł

Kognitywne aspekty procesu twórczego w rysunku architektonicznym

Autorzy

[ 1 ] Instytut Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego, Wydział Architektury, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[2.1] Architektura i urbanistyka

Wariant tytułu

EN Cognitive Aspects of the Creative Process in Architectural Drawing

Rok publikacji

2023

Opublikowano w

Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Architektura, Urbanistyka, Architektura Wnętrz

Rocznik: 2023 | Numer: nr 17

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

polski

Słowa kluczowe
PL
  • rysunek
  • architektura
  • przestrzeń
  • mechanizmy poznawcze
  • kognitywistyka
  • percepcja wizualna
  • psychofizjologia widzenia
EN
  • drawing
  • architecture
  • space
  • cognitive mechanisms
  • cognitive science
  • visual perception
  • psychophysiology of vision
Streszczenie

PL Celem badań jest analiza kognitywnych aspektów procesu twórczego w rysunku architektonicznym, stanowiącego zapis percepcji przestrzeni oraz twórczych transformacji kształtujących umiejętność budowania związków przestrzennych, jak również metafor. Proces twórczy opiera się na relacjach między postrzeganiem, analizą oraz notacją związaną z selekcją i przekształceniem. Badania z zakresu kognitywistyki i neurokognitywistyki stanowią cenne źródło informacji na temat percepcji wizualnej oraz pomagają zwerbalizować problemy pojawiające się w procesie tworzenia. Świadomość jest kluczem do budowania indywidualnej narracji, wolnej od schematycznych czy przewidywalnych rozwiązań. Umiejętność dokonania analizy kompozycyjnej, relacji przestrzennych, zastosowania syntezy i transformacji, kontestowanie dosłowności są niezbędne do konstruowania oryginalnych wizji inspirowanych rzeczywistością. Wszystkie te elementy wskazują na potencjał pola badań rysunku architektonicznego w tej perspektywie. Związek między kognitywistyką a percepcją wizualną jest zatem punktem wyjścia do analizy, która zostanie przeprowadzona na przykładzie realizacji artystycznych studentów Wydziału Architektury Politechniki Poznańskiej. W artykule przedstawiono i poddano analizie opisowej trzy różne ćwiczenia polegające na kreowaniu przestrzeni w formie zapisu rysunkowego. Odmienność założeń pozwoli na zbadanie różnych aspektów poznawczych realizowanych w rysunku architektonicznym. Autorskie realizacje rysunkowe dotyczą zagadnień funkcjonowania motywów architektonicznych w kompozycji rysunkowej, a szeroki potencjał możliwości reinterpretacji przestrzeni w rysunku stanowi materiał badawczy, którego analiza porównawcza służy poznaniu zależności budujących formę plastyczną w procesie kreacji przestrzeni, dla której inspiracją jest architektura. Proces kształtowania formy w rysunku, poszukiwanie autorskiej wizji przestrzeni w ramach realizacji rysunkowej wspierają kształcenie, którego celem jest rozwój potencjału twórczego przyszłych architektów. Rysunek pozwala utworzyć własny język plastycznej wypowiedzi, który okazuje się niezbędny w początkowej fazie procesu projektowego. Zapis idei projektowej i możliwości wizualizowania założenia architektonicznego za pomocą szkiców i rysunków pozwala na notację koncepcji i umożliwiają dalsze poszukiwania w ramach realizowanego projektu. Rysując, rozwijamy umiejętność myślenia w kategoriach przestrzeni, kształcimy zdolność komponowania i porządkowania form. Transpozycja obserwowanych form na płaszczyznę, ich kategoryzowanie i klasyfikacja pozwalają na uzyskanie czytelnego zapisu uporządkowanej kompozycyjnie przestrzeni.

EN The aim of the research is to analyze the cognitive aspects of the creative process in architectural drawing, which is a record of the perception of space and creative transformations that shape the ability to create spatial relationships, as well as metaphors. The creative process is based on the relationship between perception, analysis, and notation related to selection and transformation. Research in the field of cognitive science and neurocognitive science is a valuable source of information on visual perception and helps to verbalize problems that arise in the process of creation. Awareness is the key to building an individual narrative, void of schematic or predictable solutions. The ability to perform compositional analysis, spatial relations, the use of synthesis and transformation, and contesting literalness are necessary to construct original visions inspired by reality. All these elements indicate the potential of the field of architectural drawing research in this perspective. The relationship between cognitive science and visual perception is therefore the starting point for the analysis, which will be carried out on the example of artistic projects by students of the Faculty of Architecture of the Poznan University of Technology. The article presents and descriptively analyzes three different exercises involving the creation of space in the form of drawing. The different assumptions will allow to examine various cognitive aspects implemented in the architectural drawing. The author drawing projects concern the issues of the functioning of architectural motifs in drawing composition. The wide potential of space reinterpretation in drawing constitute research material whose comparative analysis serves to learn the relationships that build the artistic form in the process of creating space inspired by architecture. The process of shaping the form in the drawing, the search for an original vision of space as part of the drawing implementation support education aimed at developing the creative potential of future architects. Drawing allows you to create your own language of artistic expression, which turns out to be necessary in the initial phase of the design process. The record of the design idea and the possibility of visualizing the architectural assumption with the use of sketches and drawings enable the notation of the concept and further exploration as part of the project being implemented. By drawing, we develop the ability to think in terms of space, to compose and organize forms. The transposition of the observed forms onto a plane, their categorization and classification make it possible to obtain a clear record of a compositionally ordered space.

Strony (od-do)

27 - 44

DOI

10.21008/j.2658-2619.2023.17.2

Typ licencji

CC BY-SA (uznanie autorstwa - na tych samych warunkach)

Tryb otwartego dostępu

otwarte czasopismo

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Pełny tekst artykułu

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

70

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.