W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz plik Pobierz BibTeX

Tytuł

The energy efficiency of an extended range unit involving a polymer exchange membrane fuel cell stack

Autorzy

[ 1 ] Instytut Konstrukcji Maszyn, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[2.10] Inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka

Rok publikacji

2024

Opublikowano w

E3S Web of Conferences

Rocznik: 2024 | Tom: vol. 551

Typ artykułu

artykuł naukowy / referat

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • energy efficiency
  • polymer membrane
  • fuel cell
  • hydrogen
Streszczenie

EN This article presents the results of experimental investigations on an advanced model of a polymer exchange membrane fuel cell (PEMFC) stack designed to serve as a charging unit for electric vehicle batteries or off-grid distributed power sources. The assembled 720 W PEMFC stack comprises two 360 W modules that can be electrically connected in series or parallel. A liquid cooling system for the PEMFC stack has also been constructed. The dependencies – voltage (U) versus current (I) and current (I) versus electrical power (P) – for single modules, as well as for the electrically connected two-module PEMFC stack, are determined. Additionally, the hydrogen utilization versus the electrical power (P) of the PEMFC stack is examined. The electrical efficiency of the PEMFC stack varies between 42% and 50%, depending on the electrical power. An adjustable DC/DC converter, operating in two modes (step-down or stepup), is proposed as a device to integrate a lithium-ion (Li-ion) battery pack with approximately 720 W PEMFC stack. The electrical architecture of the integrated system, comprising the PEMFC stack, DC/DC converter, and Li-ion battery pack, is investigated and discussed in this paper. It was found that the electrical efficiency of the proposed DC/DC converter varies depending on the electrical power, reaching a peak efficiency of 95%– 98%. The environmental benefit, in terms of reducing CO2 emissions when charging the battery, was also identified.

Strony (od-do)

01010-1 - 01010-8

DOI

10.1051/e3sconf/202455101010

URL

https://www.e3s-conferences.org/articles/e3sconf/abs/2024/81/e3sconf_eepes2024_01010/e3sconf_eepes2024_01010.html

Uwagi

Article number: 01010

Zaprezentowany na

3rd International Conference on Electronics, Engineering Physics and Earth Science, EEPES 2024, 19-21.06.2024, Kavala, Greece

Typ licencji

CC BY (uznanie autorstwa)

Tryb otwartego dostępu

otwarte czasopismo

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Pełny tekst artykułu

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

5

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.