W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz BibTeX

Tytuł

Historia Średzkiej Kolei Powiatowej

Autorzy

[ 1 ] Instytut Konstrukcji Budowlanych, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Wariant tytułu

EN History of Środa District Railway

Rok publikacji

2015

Opublikowano w

Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej

Rocznik: 2015 | Numer: nr 20

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

polski

Streszczenie

PL W pracy przedstawiono zarys historii Średzkiej Kolei Powiatowej będącej przykładem linii kolejowej znaczenia lokalnego. Budowa tego typu połączeń kolejowych przypadła na koniec XIX i początek XX wieku i cechowała się największą intensywnością na ziemiach polskich ówczesnego zaboru pruskiego. Koleje lokalne stanowiły podstawowy środek transportu wszelkich towarów, a dla okolicznych mieszkańców były jedynym połączeniem ze stolicą powiatu (Środa Wlkp), a często regionu (Poznań). Koleje te przyczyniły się do intensywnego rozwoju rolnictwa i przemysłu związanego z produkcją rolną, a w szczególności przemysłu cukrowniczego. Średzka Kolej Powiatowa stanowiąca alternatywne połączenie Poznania ze Środą Wielkopolską stanowi interesujący przykład linii kolejowej lokalnego znaczenia, która do czasu przejęcia przez PKP posiadała dwie szerokości toru i realizowała przewozy osób i towarów również na terenie miasta Poznania.

EN The paper presents a brief history of the Środa District Railway being an example of the importance of the local railway line. The construction of this type of rail fell at the end of the nineteenth and early twentieth century was characterized by the highest intensity on the Polish territories then annexed by Prussia. These railways had a basic meaning of transport of goods, and for the locals were the only connection to the capital of the district (Środa), and often the region (Poznań). Railways contributed to the intensive development of agriculture and related industries with agricultural production, particularly the sugar industry. Środa District Railway was an alternative connection of Środa Wielkopolska with Poznań too. It is an interesting example of the local railway line, which until it was acquired by the PKP, had two gauges and realized the transport of passengers and goods on the premises of the city of Poznan.

Strony (od-do)

25 - 43

Typ licencji

CC BY-SA (uznanie autorstwa - na tych samych warunkach)

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

4

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.