W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz BibTeX

Tytuł

Pomiary płaskości i spadków nawierzchni metodami geodezyjnymi

Autorzy

[ 1 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Wariant tytułu

EN Application of geodetic methods for measuring flatness and fall of surfaces

Rok publikacji

2015

Opublikowano w

Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej

Rocznik: 2015 | Numer: nr 20

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

polski

Streszczenie

PL Pomiary kontrolne nawierzchni przemysłowych lub drogowych mają na celu ocenę jakości ich wykonania, albo opis aktualnego stanu technicznego. Prowadzone są według wskazań normatywnych za pomocą łat i klinów lub profilografów. Dopuszcza się niekiedy stosowanie metod geodezyjnych, głównie niwelacji geometrycznej. Metody te mają pewne zalety (dokładność, możliwość lokalizacji usterek), ale też i wady. W pracy przedstawiono tematykę badania płaskości nawierzchni i zaproponowano rozwiązania umożliwiające określenie płaskości wybranymi metodami geodezyjnymi - niwelacji geometrycznej i trygonometrycznej oraz skaningu laserowego 3D. Uznano, że duży potencjał zawiera tachimetria elektroniczna wykonywana instrumentami robotycznymi z funkcją śledzenia lustra i automatycznego pomiaru, jednak dla usprawnienia pracy wymaga ona płynnego przemieszczania reflektora po mierzonej powierzchni. Zaproponowano użycie do tego celu 3-kołowego wózka pomiarowego. Przedstawiono jego projekt i omówiono pomiary wykonane przy użyciu prototypowego modelu. Uzyskane wyniki utwierdziły autorów w potrzebie rozwijania tej konstrukcji, między innymi uzupełniając ją o pochyłomierz. Przedstawiono wyniki pierwszych prób tego rozwiązania. Sformułowano wnioski i plany dotyczące przyszłych prac nad rozwojem pojazdu mierzącego płaskość i spadki nawierzchni.

EN Control measurements of industrial or road surfaces are designed to evaluate the quality of their implementation, or a description of the current state. They are indicated by particular codes using staffs and wedges or profilographs. Sometimes surveying methods are permitted, mostly the geometric levelling. These methods have some advantages (accuracy, the possibility to locate of failures), but also some disadvantages. The paper presents the research concerning determination of surface flatness and propose solutions to determine the flatness using selected geodetic methods - geometric and trigonometric levelling and 3D laser scanning. It was recognized that a lot of potential has electronic tacheometry performed with the use of robotic total stations (TS) with the function of tracking mirrors and automatic measurement, but to improve the work they require smooth moving the reflector on the measured surface. It was proposed to use for this purpose 3-circular measuring trolley. The paper presents the design of the trolley and discuss the surveys made using a prototype model. The results confirmed the authors of the need to develop this design, among others, by supplementing it with inclinometer. The results of the first tests of the solution have been presented. The conclusions and plans for future work in this area have been formulated.

Strony (od-do)

77 - 91

Typ licencji

CC BY-SA (uznanie autorstwa - na tych samych warunkach)

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

4

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.