Pomiary płaskości i spadków nawierzchni metodami geodezyjnymi
[ 1 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Application of geodetic methods for measuring flatness and fall of surfaces
2015
artykuł naukowy
polski
PL Pomiary kontrolne nawierzchni przemysłowych lub drogowych mają na celu ocenę jakości ich wykonania, albo opis aktualnego stanu technicznego. Prowadzone są według wskazań normatywnych za pomocą łat i klinów lub profilografów. Dopuszcza się niekiedy stosowanie metod geodezyjnych, głównie niwelacji geometrycznej. Metody te mają pewne zalety (dokładność, możliwość lokalizacji usterek), ale też i wady. W pracy przedstawiono tematykę badania płaskości nawierzchni i zaproponowano rozwiązania umożliwiające określenie płaskości wybranymi metodami geodezyjnymi - niwelacji geometrycznej i trygonometrycznej oraz skaningu laserowego 3D. Uznano, że duży potencjał zawiera tachimetria elektroniczna wykonywana instrumentami robotycznymi z funkcją śledzenia lustra i automatycznego pomiaru, jednak dla usprawnienia pracy wymaga ona płynnego przemieszczania reflektora po mierzonej powierzchni. Zaproponowano użycie do tego celu 3-kołowego wózka pomiarowego. Przedstawiono jego projekt i omówiono pomiary wykonane przy użyciu prototypowego modelu. Uzyskane wyniki utwierdziły autorów w potrzebie rozwijania tej konstrukcji, między innymi uzupełniając ją o pochyłomierz. Przedstawiono wyniki pierwszych prób tego rozwiązania. Sformułowano wnioski i plany dotyczące przyszłych prac nad rozwojem pojazdu mierzącego płaskość i spadki nawierzchni.
EN Control measurements of industrial or road surfaces are designed to evaluate the quality of their implementation, or a description of the current state. They are indicated by particular codes using staffs and wedges or profilographs. Sometimes surveying methods are permitted, mostly the geometric levelling. These methods have some advantages (accuracy, the possibility to locate of failures), but also some disadvantages. The paper presents the research concerning determination of surface flatness and propose solutions to determine the flatness using selected geodetic methods - geometric and trigonometric levelling and 3D laser scanning. It was recognized that a lot of potential has electronic tacheometry performed with the use of robotic total stations (TS) with the function of tracking mirrors and automatic measurement, but to improve the work they require smooth moving the reflector on the measured surface. It was proposed to use for this purpose 3-circular measuring trolley. The paper presents the design of the trolley and discuss the surveys made using a prototype model. The results confirmed the authors of the need to develop this design, among others, by supplementing it with inclinometer. The results of the first tests of the solution have been presented. The conclusions and plans for future work in this area have been formulated.
77 - 91
CC BY-SA (uznanie autorstwa - na tych samych warunkach)
4