W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz BibTeX

Tytuł

Projektowanie układu geometrycznego linii kolejowych w planie w świetle nowelizacji przepisów krajowych

Autorzy

[ 1 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Wariant tytułu

EN Design of geometric railway line in plan in the light of national legislation amendment

Rok publikacji

2015

Opublikowano w

Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej

Rocznik: 2015 | Numer: nr 20

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

polski

Streszczenie

PL Artykuł omawia wpływ nowelizacji rozporządzenia na projektowanie układu geometrycznego linii kolejowych w planie. Przedstawiono dwie ścieżki obliczeń kinematycznych przewidzianych przez nowelizację. Przedstawiono parametry kinematyczne wykorzystywane w normie PN-EN 13803 i ich relacje w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów. Podano wartości graniczne normalne i wyjątkowe według rozporządzenia, nowelizacji rozporządzenia i normy. Na podstawie analizy kilku łuków dokonano oceny wpływu nowelizacji przepisów na możliwą do uzyskania prędkość maksymalną. Ustalono, że zarówno nowelizacja rozporządzenia, jak i norma zwiększają wartości projektowe graniczne, a praktyczny wpływ tego zabiegu na możliwość zwiększenia prędkości maksymalnej jest zależny od przedziału prędkości. Dla przedziału prędkości do 160 km/h nowelizacja rozporządzenia w większości przypadków nie daje możliwości zwiększenia prędkości maksymalnej, a norma umożliwia zwiększenie prędkości maksymalnej o nie więcej niż 20 km/h. Wpływ nowelizacji przepisów jest zdecydowanie bardziej zauważalny w przedziale prędkości powyżej 160 km/h, gdzie nowelizacja rozporządzenia umożliwia zwiększenie prędkości o maksymalnie 30 km/h, a norma nawet o 40 km/h.

EN The article discusses the impact of the amendment to the Regulation on the design of geometric railway line in the plan. Two paths of kinematic calculations provided by the amendment of Regulation has been shown. The kinematic parameters used in the European Standard PN-EN 13803 and their relationships in relation to current regulations have been presented. The following have been given, e.i. the limits of normal and exceptional Regulation, the amendment of Regulation and European Standard. Based on the analysis of several curves an assessment of the impact of amendments of the Regulation on achievable maximum speed has been made. It has been determined that both the amendment of the Regulation, as well as the standard, raise the value of design limits, and that the practical impact of this treatment on the possibility of raising the speed limit is dependent on the speed range. For a range of speed up to 160 km/h, the amendment to Regulation, in most cases, does not allow the increase of speed, and the standard enables the raise of maximum speed of up to 20 km/h. The impact of amendments of the Regulation is much more noticeable in a range of speeds above 160 km/h, where the amendment increases the speed up to 30 km/h, and standard even to 40 km/h.

Strony (od-do)

45 - 62

Typ licencji

CC BY-SA (uznanie autorstwa - na tych samych warunkach)

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

4

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.