Projekt „nowego” mostu Lecha w Poznaniu o tzw. podwójnie zespolonej stalowo-betonowej konstrukcji przęseł
[ 1 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN The project of „new” Lech bridge in Poznań with so-called double composite steel-concrete span construction
2015
artykuł naukowy
polski
- most drogowy
- konstrukcja zespolona stalowo betonowa
- normy projektowania
- rozwiązania konstrukcyjne
PL W artykule przedstawiono projekt nowego mostu o konstrukcji zespolonej stalowo betonowej. Zgodnie z życzeniem Inwestora długość mostu miała być taka sama jak mostu istniejącego w tym miejscu. Jednak zamiast mostu siedmioprzęsłowego należało zaprojektować most trzyprzęsłowy. Ponieważ obok znajduje się inny most, układ podpór nowego mostu musiał być dostosowany do mostu sąsiedniego. Wymusiło to rozpiętość przęseł w proporcjach 1:1,51:1 (66,9:100,8:66,9) Ponadto ze względu na konieczność zachowania rzędnych niwelety identycznej jak mostu sąsiedniego oraz skrajni pionowej pod mostem, należało zaprojektować most o małej wysokości konstrukcyjnej. W konsekwencji, w celu spełnienia przede wszystkim stanów granicznych użytkowalności przyjęto zmienną wysokość ustroju nośnego oraz zastosowano w strefach podpór pośrednich tzw. przekrój podwójnie zespolony. W artykule zaprezentowano podstawowe wyniki obliczeń statyczno-wytrzymałościowych oraz opisano proponowaną technologię montażu. Obliczenia przeprowadzono zgodnie z obowiązującym systemem norm PN, które porównano z wynikami obliczeń zgodnie z systemem norm PN-EN. Ponadto przedstawiono wybrane rozwiązania konstrukcyjne, w tym oryginalne rozwiązanie ukształtowania płyty dolnej i jej zespolenia z dźwigarem stalowym.
EN In the paper the authors presented a project of a new bridge with a composite steel-concrete construction. Accoring to the Investors requests, the length of the bridge was supposed to be the same as the length of the existing one. However, instead of a seven span bridge, the new bridge was supposed to have only three spans. Another bridge is located nerby, so the supports order had to be adated to that arrangement. It forced the proportion of spans 1:1,51:1 (66,9:100,8:66,9). Furthermore, because of the need to preserve the ordinates of the road grade identical with the next bridge and the vertical clearance below the bridge, the new bridge required a small constructional height. Consequently, in order to meet mainly serviceability limit states, a variable height of the bearing construction was chosen and in middle supports area a so-called double composite section was applied. It the paper the authors present the analysis results and described a suggested assembly technology. The calculations were conducted according to current polish norm system (PN) and then compared with the results of calculations done according to european norm system (PN-EN). In addition, the authors presented selected constructional solutions, among other things an original bottom slab shape solution and its composition with steel grider.
103 - 114
CC BY-SA (uznanie autorstwa - na tych samych warunkach)
4