Środowiskowa ocena rozwiązań transportowych z wykorzystaniem symulacji ruchu drogowego
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Environmental assessment of transport solutions using road traffic simulations
polski
- ocena środowiskowa
- ruch drogowy
- symulacja ruchu
- infrastruktura drogowa
- emisja spalin
- environmental assessment
- road traffic
- traffic simulation
- road infrastructure
- exhaust emissions
PL Rozprawa dotyczy w głównej mierze praktycznego wykorzystania symulacji ruchu drogowego do oceny wpływu modyfikacji infrastruktury drogowej na poziom emisji zanieczyszczeń przez pojazdy uczestniczące w ruchu drogowym. Przyjęte w pracy podejście badawcze wypełnia lukę badawczą w zakresie połączenia modelowania i symulacji ruchu drogowego z analizą oddziaływania tego ruchu na poziom zanieczyszczenia środowiska naturalnego w oparciu o pomiary rzeczywiste (Real Drive Emissions). W ramach rozprawy analizie poddano wybrane rozwiązania infrastrukturalne Miasta Poznania, zarówno te rozważane w przyszłości, jak również te wdrożone. Dodatkowo wyznaczono jak wpływają na emisję pojazdów utrudnienia ruchu związane z remontami i inwestycjami w obrębie węzłów drogowych. Przeprowadzone w pracy analizy obejmowały także oszacowanie korzyści emisyjnych związanych z wprowadzeniem w Poznaniu tzw. strefy środowiskowej w zaproponowanym przez autora kształcie.
EN The dissertation mainly concerns the practical use of road traffic simulations to assess the impact of road infrastructure modifications on the level of exhaust emissions from vehicles involved in road traffic. The research approach adopted in the work fills the research gap in the field of combining road traffic modeling and simulation with the analysis of the impact of this traffic on environment with the use of real drive emissions measurements. As part of the dissertation, selected infrastructure solutions of the City of Poznań were analyzed, both those considered in the future and those implemented. In addition, it was determined how traffic difficulties related to repairs and investments within road junctions affect the emissions of vehicles. The analyzes carried out in the study also included the estimation of the emission benefits related to the introduction of a low emissions zone in Poznan, in the shape proposed by the author.
144
inżynieria lądowa
transport
DrOIN 2116
publiczny
Dariusz Pyza
Warszawa, Polska
10.03.2021
polski
publiczny
Andrzej Świderski
Warszawa, Polska
18.02.2021
polski
publiczny
rozprawa doktorska
Poznań, Polska
13.04.2021
Rada Dyscypliny Inżynieria Lądowa i Transport Politechniki Poznańskiej
doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria lądowa i transport