Studium nowych rozwiązań układów napędowych i sterowania lekkich pojazdów szynowych
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Study of new solutions for drive and control systems for light rail vehicles
polski
- spalinowo-elektryczny
- silnik
- pojazd pasażerski
- układ napędowy
- diesel-electric
- engine
- passenger vehicle
- drive system
PL Praca dotyczy opracowania rozwiązań konstrukcyjnych pasażerskiego, spalinowo - elektrycznego pojazdu kolejowego, stwarzającego nowe możliwości przewozowe. Ograniczenie związane ze stanem infrastruktury, narzucane na przewoźników pasażerskich powodują, iż wielokrotnie niemożliwe jest uruchomienie uzasadnionych ekonomicznie pasażerskich połączeń kolejowych. Obecne trendy wykorzystania pasażerskiego taboru kolejowego w ruchu regionalnym, z uwagi na to, że niektóre relacje pociągów przebiegają po liniach wyposażonych w trakcję elektryczną (linie te spełniają zasadniczo wyższe standardy – w tym w zakresie wyższej wartości dopuszczalnej prędkości eksploatacyjnej), a częściowo niezelektryfikowanych, jedynym praktykowanym sposobem realizacji obsługi takiej relacji są pojazdy z napędem spalinowym. Alternatywą dla użytkowanych obecnie pojazdów spalinowych stanowi lekki pojazd szynowy z podwójnym zespołem napędowym (tj. zarówno w napęd spalinowy i elektryczny), który może być eksploatowany zarówno na liniach zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych.
EN The dissertation concerns the development of design solutions for a passenger diesel-electric rail vehicle, creating new transport possibilities. The constraints imposed on passenger carriers related to the infrastructure condition make it is often impossible to service passenger rail connections that would otherwise be economically viable. Current trends in the use of (different types of) passenger rolling stock in regional traffic, as a result of only some of the used railway lines being electrified (these lines generally meet higher standards – including a higher speed limit value), while other parts remain in some part non-electrified, mean that the only viable way to service such a rail connection is by using vehicles equipped with internal combustion engines. The currently used diesel rail vehicles can be replaced with an alternative such as a light rail bus with a hybrid drive system (i.e. both diesel and electric drive), which has the ability to operate on both electrified and non-electrified lines.
128
nauki inżynieryjne i techniczne
inżynieria lądowa i transport
DrOIN 2140
publiczny
Dariusz Pyza
Warszawa, Polska
04.09.2021
polski
publiczny
Marcin Rychter
Warszawa, Polska
08.2021
polski
publiczny
rozprawa doktorska
Poznań, Polska
08.10.2021
Rada Dyscypliny Inżynieria Lądowa i Transport Politechniki Poznańskiej
doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria lądowa i transport