Zastosowanie krajowych pojazdów kolejowych w aspektach środowiskowych i ekonomicznych
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Environmental and economic aspects of domestic railway vehicles applications
polski
- styl jazdy
- zużycie paliwa
- emisja zanieczyszczeń
- pojazd pasażerski
- driving style
- fuel consumption
- exhaust emissions
- passenger vehicle
PL Praca doktorska dotyczy zagadnień spalinowych pasażerskich pojazdów trakcyjnych eksploatowanych na krajowych liniach kolejowych. Zagadnienia poruszane w rozprawie skupiają się wokół aspektów środowiskowych oraz ekonomicznych. Współczesne ograniczenia dotyczące ochrony środowiska wymuszają konieczność monitoringu uciążliwości środowiskowej takich napędów (w tym uwzględnienie ochrony środowiska, komfortu jazdy oraz emisji hałasu), a jednocześnie powinny uwzględniać ekonomiczną opłacalność inwestycji w środki transportu szynowego. Celem pracy była ocena możliwości ograniczenia niekorzystnych oddziaływań środowiskowych, a także analiza aspektów ekonomicznych w wybranych warunkach krajowego ruchu pojazdów szynowych. W pracy przedstawiono problem związany z wpływem pracy pojazdów szynowych z silnikami o zapłonie samoczynnym na emisję szkodliwych związków spalin oraz wykazano, że zastosowanie techniki ekodrivingu w typowych pojazdach szynowych przynosi wymierne korzyści ekologiczne w postaci ograniczenia gazowych składników toksycznych spalin oraz częściowe ograniczenie zużycia paliwa.
EN The doctoral dissertation concerns the issues relating to diesel passenger rail vehicles operated on domestic railway lines. The issues discussed in the dissertation focus on the environmental and economic aspects. Contemporary restrictions due to environmental protection require the monitoring of the environmental damage that such vehicle drives create (including taking into account environmental protection, driving comfort and noise emissions), and at the same time should take into account the economic profitability of investments in the rail transport sector. The aim of this dissertation was to assess the possibility of limiting adverse environmental impacts, as well as to analyze economic aspects of domestic rail vehicle traffic in selected conditions. The dissertation presents a problem related to the impact that driving rail vehicles with compression ignition engines has on the emission of harmful exhaust gas compounds and it has been shown that the use of the eco-driving technique in typical rail vehicles brings measurable ecological benefits in the form of reduction of gaseous toxic exhaust components and partial reduction of fuel consumption.
123
nauki inżynieryjne i techniczne
inżynieria lądowa i transport
DrOIN 2153
publiczny
Marianna Jacyna
Warszawa, Polska
12.10.2021
polski
publiczny
Jarosław Mamala
19.10.2021
polski
publiczny
rozprawa doktorska
Poznań, Polska
22.11.2021
Rada Dyscypliny Inżynieria Lądowa i Transport Politechniki Poznańskiej
doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria lądowa i transport