W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Rozprawa doktorska

Pobierz BibTeX

Tytuł

Zastosowanie krajowych pojazdów kolejowych w aspektach środowiskowych i ekonomicznych

Autorzy

Promotor

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Promotor pomocniczy

Recenzenci

Wariant tytułu

EN Environmental and economic aspects of domestic railway vehicles applications

Język

polski

Słowa kluczowe
PL
  • styl jazdy
  • zużycie paliwa
  • emisja zanieczyszczeń
  • pojazd pasażerski
EN
  • driving style
  • fuel consumption
  • exhaust emissions
  • passenger vehicle
Streszczenie

PL Praca doktorska dotyczy zagadnień spalinowych pasażerskich pojazdów trakcyjnych eksploatowanych na krajowych liniach kolejowych. Zagadnienia poruszane w rozprawie skupiają się wokół aspektów środowiskowych oraz ekonomicznych. Współczesne ograniczenia dotyczące ochrony środowiska wymuszają konieczność monitoringu uciążliwości środowiskowej takich napędów (w tym uwzględnienie ochrony środowiska, komfortu jazdy oraz emisji hałasu), a jednocześnie powinny uwzględniać ekonomiczną opłacalność inwestycji w środki transportu szynowego. Celem pracy była ocena możliwości ograniczenia niekorzystnych oddziaływań środowiskowych, a także analiza aspektów ekonomicznych w wybranych warunkach krajowego ruchu pojazdów szynowych. W pracy przedstawiono problem związany z wpływem pracy pojazdów szynowych z silnikami o zapłonie samoczynnym na emisję szkodliwych związków spalin oraz wykazano, że zastosowanie techniki ekodrivingu w typowych pojazdach szynowych przynosi wymierne korzyści ekologiczne w postaci ograniczenia gazowych składników toksycznych spalin oraz częściowe ograniczenie zużycia paliwa.

EN The doctoral dissertation concerns the issues relating to diesel passenger rail vehicles operated on domestic railway lines. The issues discussed in the dissertation focus on the environmental and economic aspects. Contemporary restrictions due to environmental protection require the monitoring of the environmental damage that such vehicle drives create (including taking into account environmental protection, driving comfort and noise emissions), and at the same time should take into account the economic profitability of investments in the rail transport sector. The aim of this dissertation was to assess the possibility of limiting adverse environmental impacts, as well as to analyze economic aspects of domestic rail vehicle traffic in selected conditions. The dissertation presents a problem related to the impact that driving rail vehicles with compression ignition engines has on the emission of harmful exhaust gas compounds and it has been shown that the use of the eco-driving technique in typical rail vehicles brings measurable ecological benefits in the form of reduction of gaseous toxic exhaust components and partial reduction of fuel consumption.

Liczba stron

123

Dziedzina wg OECD

nauki inżynieryjne i techniczne

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

inżynieria lądowa i transport

Sygnatura rozprawy w wersji drukowanej

DrOIN 2153

Katalog on-line

to2022500505

Pełny tekst rozprawy doktorskiej

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Pierwsza recenzja

Marianna Jacyna

Miejsce

Warszawa, Polska

Data

12.10.2021

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Druga recenzja

Jarosław Mamala

Data

19.10.2021

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Status rozprawy

rozprawa doktorska

Miejsce obrony

Poznań, Polska

Data obrony

22.11.2021

Jednostka nadająca tytuł

Rada Dyscypliny Inżynieria Lądowa i Transport Politechniki Poznańskiej

Uzyskany tytuł

doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria lądowa i transport

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.