Processing may take a few seconds...

Dissertation

Title

Exhaust emissions of ammonia from spark ignition engines fitted with three-way catalytic converters under transient operating conditions

Authors

Promoter

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Supporting promoter

Reviewers

Title variant

PL Emisja amoniaku w spalinach silników o zapłonie iskrowym wyposażonych w trójfunkcyjne reaktory katalityczne w dynamicznych warunkach eksploatacji

Language

english

Keywords
EN
  • ammonia
  • emission
  • three-way catalytic converter
  • reactive nitrogen compound
PL
  • amoniak
  • emisja
  • trójfunkcyjny reaktor katalityczny
  • reaktywny związek azotu
  • reaktywna forma azotu
Abstract

EN This thesis discusses ammonia (NH3) emitted from vehicular powertrains of road vehicles featuring spark ignition (SI) internal combustion engines and three-way catalytic converters (TWCs). The measurement of NH3 is explored. Results of characterisation of NH3 emissions from 50 light duty vehicles with SI engines of varying technical characteristics are presented, with more detailed investigations into a sub-set of vehicles selected on the basis of their NH3 emissions results. Results from a heavy duty SI engine running on natural gas are presented, analysing current European Union technical requirements for type approval and the relationship between emissions of NH3 and NOx. Attention is paid to the proportion of reactive nitrogen in the exhaust gas which occurs as NH3, as well as thermal effects and cold start effects and their impact on NH3 emissions. Legal requirements (and lack thereof) regarding NH3 in vehicular exhaust gas are discussed.

PL W pracy omówiono temat emisji amoniaku (NH3) z układów napędowych pojazdów drogowych wyposażonych w silniki spalinowe z zapłonem iskrowym (ZI) oraz katalizatory trójfunkcyjne (TWC). Analizowano wyniki pomiaru gazu NH3. Przedstawiono charakterystyki emisji NH3 z 50 lekkich pojazdów z silnikami ZI o różnych charakterystykach technicznych, z bardziej szczegółowymi badaniami podzbioru pojazdów wybranych na podstawie ich wyników emisji NH3. Przedstawiono wyniki silnika ZI wykorzystywanego do transportu ciężkiego pracującego na gazie ziemnym, analizując aktualne wymagania techniczne Unii Europejskiej dotyczące homologacji oraz zależność pomiędzy emisjami NH3 i NOx. Zwrócono uwagę na udział reaktywnego azotu w spalinach, który występuje jako NH3, a także efekty termiczne i efekty zimnego rozruchu oraz ich wpływ na emisje NH3. Omówiono wymagania prawne (i ich brak) dotyczące NH3 w spalinach samochodowych.

Number of pages

149

OECD domain

engineering and technical sciences

Scientific discipline (Law 2.0)

civil engineering and transport

Full text of dissertation

Download file

Access level to full text

public

First review

Jan Czerwinski

Place

Port, Szwajcaria

Date

10.05.2022

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Second review

Andrzej Teodorczyk

Place

Warszawa, Polska

Date

14.05.2022

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Dissertation status

dissertation before defense

Place of defense

Poznań, Polska

Date of defense

14.06.2022

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.