W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Rozprawa doktorska

Pobierz BibTeX

Tytuł

Exhaust emissions of ammonia from spark ignition engines fitted with three-way catalytic converters under transient operating conditions

Autorzy

Promotor

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Promotor pomocniczy

Recenzenci

Wariant tytułu

PL Emisja amoniaku w spalinach silników o zapłonie iskrowym wyposażonych w trójfunkcyjne reaktory katalityczne w dynamicznych warunkach eksploatacji

Język

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • ammonia
  • emission
  • three-way catalytic converter
  • reactive nitrogen compound
PL
  • amoniak
  • emisja
  • trójfunkcyjny reaktor katalityczny
  • reaktywny związek azotu
  • reaktywna forma azotu
Streszczenie

EN This thesis discusses ammonia (NH3) emitted from vehicular powertrains of road vehicles featuring spark ignition (SI) internal combustion engines and three-way catalytic converters (TWCs). The measurement of NH3 is explored. Results of characterisation of NH3 emissions from 50 light duty vehicles with SI engines of varying technical characteristics are presented, with more detailed investigations into a sub-set of vehicles selected on the basis of their NH3 emissions results. Results from a heavy duty SI engine running on natural gas are presented, analysing current European Union technical requirements for type approval and the relationship between emissions of NH3 and NOx. Attention is paid to the proportion of reactive nitrogen in the exhaust gas which occurs as NH3, as well as thermal effects and cold start effects and their impact on NH3 emissions. Legal requirements (and lack thereof) regarding NH3 in vehicular exhaust gas are discussed.

PL W pracy omówiono temat emisji amoniaku (NH3) z układów napędowych pojazdów drogowych wyposażonych w silniki spalinowe z zapłonem iskrowym (ZI) oraz katalizatory trójfunkcyjne (TWC). Analizowano wyniki pomiaru gazu NH3. Przedstawiono charakterystyki emisji NH3 z 50 lekkich pojazdów z silnikami ZI o różnych charakterystykach technicznych, z bardziej szczegółowymi badaniami podzbioru pojazdów wybranych na podstawie ich wyników emisji NH3. Przedstawiono wyniki silnika ZI wykorzystywanego do transportu ciężkiego pracującego na gazie ziemnym, analizując aktualne wymagania techniczne Unii Europejskiej dotyczące homologacji oraz zależność pomiędzy emisjami NH3 i NOx. Zwrócono uwagę na udział reaktywnego azotu w spalinach, który występuje jako NH3, a także efekty termiczne i efekty zimnego rozruchu oraz ich wpływ na emisje NH3. Omówiono wymagania prawne (i ich brak) dotyczące NH3 w spalinach samochodowych.

Liczba stron

149

Dziedzina wg OECD

nauki inżynieryjne i techniczne

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

inżynieria lądowa i transport

Sygnatura rozprawy w wersji drukowanej

DrOIN 2187

Katalog on-line

to2022500564

Pełny tekst rozprawy doktorskiej

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Pierwsza recenzja

Jan Czerwinski

Miejsce

Port, Szwajcaria

Data

10.05.2022

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Druga recenzja

Andrzej Teodorczyk

Miejsce

Warszawa, Polska

Data

14.05.2022

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Status rozprawy

rozprawa doktorska

Miejsce obrony

Poznań, Polska

Data obrony

14.06.2022

Jednostka nadająca tytuł

Rada Dyscypliny Inżynieria Lądowa i Transport Politechniki Poznańskiej

Uzyskany tytuł

doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria lądowa i transport

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.