Model organizacji i zarządzania systemem pracy zdalnej w branży IT
[ 1 ] Katedra Zarządzania i Systemów Informatycznych, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Katedra Marketingu i Sterowania Ekonomicznego, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Katedra Zarządzania Produkcją i Logistyki, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Model of organization and management of the remote work system in the IT industry
polski
- praca zdalna
- telepraca
- telepracownik
- model pracy zdalnej
- remote work
- telework
- teleworkers
- telecomuters
PL W obliczu przemian związanych z rozwojem technologii i zmianą podejścia do zarządzania nowoczesnym przedsiębiorstwem opartym na wiedzy i zaufaniu, telepraca staje się coraz bardziej powszechną i cenioną formą zatrudnienia. Pochodną tego są istotne zmiany dokonujące się zarówno w strukturze zatrudnienia jak i funkcjonowania przedsiębiorstw. W związku z dynamiką rynku pracy, zmieniającą się na korzyść pracownika, dla wielu firm, zmiana organizacji pracy z tradycyjnej, stacjonarnej na zdalną staje się koniecznością zarówno ze względów ekonomicznych, związanych z konkurencją jak i kadrową. Wśród organizacji, które chętnie korzystają z nowych rozwiązań w zakresie telepracy za pionierów uchodzą, co zrozumiałe, przedsiębiorstwa z branży IT. Przodują one we wdrażaniu modelu pracy zdalnej, znajdując efektywne rozwiązania służące usprawnieniu komunikacji zespołu i realizacji zadań. Pojawienie się i rozwój telepracy przyczyniły się do powstania potrzeby zdefiniowania na nowo zarządzania relacjami - z uwzględnieniem czynnika odległości (rozproszenia). Praca prezentuje badania literaturowe oraz autorskie nad systemem zdalnym pracy oraz określa model zarządzania i organizacji systemem pracy w branży IT. Model zawiera zarówno analizę przedwdrożeniową, jak również samo wdrożenie z późniejszą kontrolą oraz walidacją procesu.
EN W obliczu przemian związanych z rozwojem technologii i zmianą podejścia do zarządzania nowoczesnym przedsiębiorstwem opartym na wiedzy i zaufaniu, telepraca staje się coraz bardziej powszechną i cenioną formą zatrudnienia. Pochodną tego są istotne zmiany dokonujące się zarówno w strukturze zatrudnienia jak i funkcjonowania przedsiębiorstw. W związku z dynamiką rynku pracy, zmieniającą się na korzyść pracownika, dla wielu firm, zmiana organizacji pracy z tradycyjnej, stacjonarnej na zdalną staje się koniecznością zarówno ze względów ekonomicznych, związanych z konkurencją jak i kadrową. Wśród organizacji, które chętnie korzystają z nowych rozwiązań w zakresie telepracy za pionierów uchodzą, co zrozumiałe, przedsiębiorstwa z branży IT. Przodują one we wdrażaniu modelu pracy zdalnej, znajdując efektywne rozwiązania służące usprawnieniu komunikacji zespołu i realizacji zadań. Pojawienie się i rozwój telepracy przyczyniły się do powstania potrzeby zdefiniowania na nowo zarządzania relacjami - z uwzględnieniem czynnika odległości (rozproszenia). Praca prezentuje badania literaturowe oraz autorskie nad systemem zdalnym pracy oraz określa model zarządzania i organizacji systemem pracy w branży IT. Model zawiera zarówno analizę przedwdrożeniową, jak również samo wdrożenie z późniejszą kontrolą oraz walidacją procesu.
268
nauki społeczne
organizacja i zarządzanie
DrOIN 2013
publiczny
Zdzisław Jasiński
Wrocław, Polska
08.07.2019
polski
publiczny
Elżbieta Skrzypek
Lublin, Polska
26.07.2019
polski
publiczny
rozprawa doktorska
Poznań, Polska
20.09.2019
Rada Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej
doktor nauk społecznych w dyscyplinie: nauki o zarządzaniu i jakości