Analiza ograniczenia emisji cząstek stałych z silników o zapłonie iskrowym z wtryskiem bezpośrednim za pomocą techniki filtracyjnej
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ D ] doktorant
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Analysis of the particulate emissions reduction from direct injection spark ignition engines by means of a filtration technology
polski
- cząstki stałe
- GPF
- nośnik metalowy
- emisja PN
- particulate matter
- GPF
- metal substrate
- PN emissions
PL Popularność silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny spowodowała zwiększenie zawartości cząstek stałych o średnicach poniżej 100 nm w gazach wylotowych, co wymaga zastosowania rozwiązań ograniczających emisję PM do atmosfery w aspekcie zarówno masy, jak i liczby. Wiąże się to z celem rozprawy doktorskiej, którym jest zaprojektowanie i wytworzenie filtra cząstek stałych z nośnikiem metalowym mogącym stanowić zamiennik dla filtrów z nośnikiem ceramicznym. W rozprawie opisano autorską procedurę opracowaną w celu odwzorowania warunków rzeczywistych za pomocą hamowni silnikowej. Na podstawie obliczeń numerycznych dokonano analizy wpływu perforacji kanałów nośnika na własności filtracyjne. W rozdziale dotyczącym wyników badań dokonano analizy otrzymanych wartości dla konfiguracji komercyjnych oraz prototypowych. Porównanie otrzymanych wartości emisji i natężenia emisji umożliwiło wskazanie najskuteczniejszego rozwiązania i udowodnienie tezy wynikającej z głównego celu rozprawy doktorskiej.
EN The popularity of gasoline direct injection engines resulted in an particulate matter emissions increase (diameters below 100 nm), which requires solutions reducing PM emissions in terms of both mass and number. This is related to the purpose of the doctoral dissertation, which is to design and manufacture a particulate filter with a metal substrate that can be a replacement for filters with a ceramic substrate. The dissertation describes the proprietary procedure developed in order to reflect real conditions with the use of an engine dynamometer. On the basis of numerical calculations, an analysis of the substrate channels perforations on the filtration properties was made. Values obtained in research results were analyzed for commercial and prototype configurations. The comparison of the obtained emission values and emission intensity made it possible to indicate the most effective solution and to prove the thesis resulting from the main aim of the doctoral dissertation.
110
nauki inżynieryjne i techniczne
inżynieria lądowa i transport
DrOIN 2226
publiczny
Ilona Jacyna-Gołda
Warszawa, Polska
01.09.2022
polski
publiczny
Aleksander Sobota
Katowice, Polska
18.10.2022
polski
publiczny
rozprawa doktorska
Poznań, Polska
23.11.2022
Rada Dyscypliny Inżynieria Lądowa i Transport Politechniki Poznańskiej
doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria lądowa i transport