W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Rozprawa doktorska

Pobierz BibTeX

Tytuł

Automatyczna diagnostyka uszkodzeń wirników nośnych robota latającego

Autorzy

[ 1 ] Instytut Robotyki i Inteligencji Maszynowej, Wydział Automatyki, Robotyki i Elektrotechniki, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Promotor

[ 1 ] Instytut Robotyki i Inteligencji Maszynowej, Wydział Automatyki, Robotyki i Elektrotechniki, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Recenzenci

Wariant tytułu

EN Automatic fault diagnostics of the aerial robot rotors

Język

polski

Słowa kluczowe
PL
  • detekcja uszkodzeń
  • bezzałogowe pojazdy latające
  • sygnały wibroakustyczne
  • uczenie maszynowe
EN
  • fault detection
  • unmanned aerial vehicles
  • vibroacoustic signals
  • machine learning
Streszczenie

PL Tematyka rozprawy skupiona jest na rozwiązaniu szczególnego problemu technicznego, jakim jest wczesna i wykonywana automatycznie detekcja uszkodzeń rotorów wielowirnikowych jednostek latających. Rozwiązania oparte są o analizę i przetwarzanie sygnałów wibroakustycznych rejestrowanych w trakcie lotu oraz inteligentne modele pozwalające na klasyfikowanie uzyskanych sygnatur pod kątem wykrycia i zidentyfikowania defektów. Proponowane są cztery metody pozwalające na wykrycie uszkodzenia, określenie jego podtypu oraz wskazanie wadliwego zespołu napędowego. W rozprawie zawarto również opis prac technicznych, obejmujących konstrukcję stanowisk badawczych oraz wykonanie dedykowanych systemów pokładowych prototypowego UAV. Przedstawione w pracy wyniki wskazują na wysoką skuteczność proponowanych metod w postawionym zadaniu diagnostycznym. W procesie badawczym duży nacisk kładziono na możliwości implementacji rozwiązań w systemach awioniki pokładowej o ograniczonej mocy obliczeniowej.

EN The topic of the dissertation is focused on the solution of a particular technical problem, which is the early and automatically performed detection of faults in the rotors of multi-rotor unmanned aerial vehicle. The solutions are based on the processing of vibroacoustic signals recorded during flight and intelligent models that allow to classify the obtained signatures for the fault detection and identification . Four methods are proposed to detect the fault, determine its type and localize the defective propulsion unit. The dissertation also includes a description of the technical work, which includes the construction of test stands and the fabrication of dedicated on-board systems of the prototype UAV. The results presented in the dissertation indicate the high effectiveness of the proposed methods in the diagnostic task set. In the research process, great emphasis was placed on the possibility of implementing solutions in on-board avionics systems with limited computing power.

Liczba stron

186

Dziedzina wg OECD

nauki inżynieryjne i techniczne

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

automatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne

Sygnatura rozprawy w wersji drukowanej

DrOIN 2245

Katalog on-line

to2023500734

Pełny tekst rozprawy doktorskiej

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Pierwsza recenzja

Bogdan Kwolek

Data

29.11.2022

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Druga recenzja

Krzysztof Pietrusewicz

Miejsce

Szczecin, Polska

Data

21.02.2023

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Status rozprawy

rozprawa doktorska

Miejsce obrony

Poznań, Polska

Data obrony

16.05.2023

Jednostka nadająca tytuł

Rada Dyscypliny Automatyka, Elektronika, Elektrotechnika i Technologie Kosmiczne Politechniki Poznańskiej

Uzyskany tytuł

doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: automatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.