Metoda zarządzania ryzykiem operacyjnym na podstawie obciążenia zadaniowego pilota w bezpieczeństwie lotów
[ 1 ] Instytut Inżynierii Bezpieczeństwa i Jakości, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Instytut Inżynierii Bezpieczeństwa i Jakości, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Instytut Inżynierii Bezpieczeństwa i Jakości, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN The method of operational risk management based on pilot workload in flight safety
polski
- zarządzanie bezpieczeństwem
- zarządzanie ryzykiem operacyjnym
- bezpieczeństwo lotów
- obciążenie zadaniowe
- czynnik ludzki
- safety management
- operational risk management
- flight safety
- workload
- human factor
PL Przedmiotem rozprawy jest proces i struktura ramowa zarządzania ryzykiem operacyjnym w bezpieczeństwie lotów na podstawie diagnozowania obciążenia zadaniowego pilota w organizacji lotnictwa ogólnego. Celem głównym i efektem rozprawy jest opracowanie metody zarządzania ryzykiem operacyjnym na podstawie obciążenia zadaniowego pilota w bezpieczeństwie lotów. Opracowanie metody poprzedzono analizą literatury dotyczącej zagadnień związanych z zarządzaniem bezpieczeństwem lotów oraz ryzykiem, czynnikami wpływającymi na pilota oraz obciążeniem zadaniowym. Scharakteryzowano także specyfikę zarządzania bezpieczeństwem lotów w organizacjach General Aviation. Metoda stanowi sekwencję działań obejmujących przede wszystkim identyfikację ryzyka, jego analizę oraz ewaluację. W strukturze ramowej zaproponowano sposób wdrożenia i integracji procesu w całej organizacji. Zastosowanie metody ułatwia predykcję zagrożeń związanych z obciążeniem zadaniowym, ocenę ryzyka oraz może służyć wspomaganiu decyzji kierowniczych przypisując decyzję o warunkach i wykonaniu lotu odpowiednim osobom w zależności od szacowanego poziomu ryzyka.
EN The subject of dissertation is the process and framework structure of operational risk management in the safety of flights, by diagnosing the pilot’s task load in the general aviation. The main purpose and result of the dissertation is developing the operational risk management method, on the basis of pilot’s task load in the safety of flights. The development of this method is preceded with analysis of literature on the safety management and risk of flights, as well as factors affecting the pilot and task load. The specificity of safety management of flights in the General Aviation is also characterised. The method is the sequence of actions covering the identification of risk, its analysis and evaluation. The method of implementing and integrating the process in the whole organization is proposed in the framework structure. Application of the method enables prediction of threats relating to task load, risk assessment, and it can be used as a support in the managerial decisions, by ascribing the decision on the conditions and execution of the flight to particular persons, depending on the evaluated risk.
245
nauki o zarządzaniu i jakości
DrOIN 2331
publiczny
Zbigniew Wiśniewski
Łódź, Polska
30.10.2023
polski
publiczny
Janusz Zawiła-Niedźwiecki
Warszawa, Polska
20.10.2023
polski
publiczny
rozprawa doktorska
Poznań, Polska
15.12.2023
Rada Dyscypliny Nauki o Zarządzaniu i Jakości Politechniki Poznańskiej
doktor nauk społecznych w dyscyplinie: nauki o zarządzaniu i jakości