Modelowanie zależnych od stanu systemów progowych z histerezą na podstawie wielowymiarowych procesów Markowa
[ 1 ] Katedra Sieci Telekomunikacyjnych i Komputerowych, Wydział Elektroniki i Telekomunikacji, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Katedra Sieci Telekomunikacyjnych i Komputerowych, Wydział Elektroniki i Telekomunikacji, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Modelling state dependent threshold systems with hysteresis on the basis of multidimensional Markov processes
polski
- teoria kolejek
- systemy telekomunikacyjne
- proces Markowa
- queueing theory
- telecommunications systems
- Markov process
PL W rozprawie podjęto problem modelowania zależnych od stanu systemów progowych z histerezą i wielousługowym ruchem BPP. Modele takich systemów to modele, w których parametry ruchu oferowanego zmieniają się w zależności od poziomu i kierunku zmian obciążenia systemu zgodnie z wprowadzonymi dwoma progami Q1 i Q2. W zaproponowanych modelach analitycznych proces obsługi zachodzący w systemach progowych z histerezą jest aproksymowany dwoma przełączalnymi procesami Markowa odpowiadającymi procesom obsługi w systemach jednoprogowych, w których ustalono progi Q1 i Q2. W rozprawie zaproponowano trzy modele analityczne wyznaczania charakterystyk ruchowych w systemach progowych z histerezą. Modele charakteryzują się różnymi metodami określania prawdopodobieństw przebywania systemu w odpowiednich obszarach obciążenia. Rezultaty otrzymane na podstawie zaproponowanych w rozprawie modeli analitycznych porównano z wynikami eksperymentów symulacyjnych wybranych systemów progowych z histerezą. Badania symulacyjne potwierdziły dużą dokładność opracowanych modeli analitycznych.
EN The aim of this dissertation is to propose a solution to the problem of modelling state-dependent threshold systems with hysteresis and multi-service BPP traffic. The Single Hysteresis Model (SHM) is a model of a system in which two thresholds Q1 and Q2 have been introduced. In SHM, it is assumed that the parameters of traffic offered to the system can change depending on the load of the system and the directions in load changes in the system in accordance with thresholds Q1 and Q2. The service process that occurs in the systems with hysteresis in the proposed analytical models is approximated on the basis of two switched processes that occur in the single-threshold systems in which thresholds Q1 and Q2 are introduced (one threshold for each direction of the load change in the system). In this dissertation, three analytical models for determining the traffic characteristics in the systems with hysteresis are introduced. These models are distinguished by various methods of determining the probability of the system remaining in the proper load area. The results of the analytical calculations obtained on the basis of the analytical models of selected systems with hysteresis proposed in this PHD thesis are compared with simulation data. A simulation study carried out by the author has confirmed that the proposed analytical models are characterized by high accuracy.
127
nauki inżynieryjne i techniczne
telekomunikacja
DrOIN 1616
brak zgody na udostępnianie
brak uprawnień do pobrania pliku
archiwum
Wojciech Kabaciński
Poznań, Polska
12.12.2014
polski
brak uprawnień do pobrania pliku
archiwum
Andrzej Chydziński
Gliwice, Polska
13.12.2014
polski
brak uprawnień do pobrania pliku
archiwum
rozprawa doktorska
Poznań, Polska
20.01.2015
Rada Wydziału Elektroniki i Telekomunikacji Politechniki Poznańskiej
doktor nauk technicznych w dyscyplinie: telekomunikacja, w specjalności: sieci telekomunikacyjne