Badania możliwości poprawy wskaźników ekologicznych silników o zapłonie samoczynnym zasilanych paliwami konwencjonalnymi z domieszką wodoru
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ D ] doktorant
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Testing the possibility of improving ecological of indicators CI engines fuel powered conventional with an admixture of hydrogen
polski
- silnik o zapłonie samoczynnym
- alternatywne paliwa gazowe
- dodatek paliwa alternatywnego
- współspalanie
- diesel engine
- alternative gaseous fuels
- alternative fuel additive
- co-firing
PL Przedmiotem niniejszej dysertacji jest analiza możliwości poprawy wskaźników ekologicznych silników zasilanych dwupaliwowo o zapłonie samoczynnym (olejem napędowym z dodatkiem wodoru). Środkiem pozwalającym na zgłębienie zagadnienia była szczegółowa analiza współspalania gazów palnych i oleju napędowego. Zasilanie dwupaliwowe polegało na dostarczeniu paliwa alternatywnego do kanału dolotowego i wykorzystaniu samozapłonu dawki oleju napędowego każdorazowo określonej dla danego obciążenia i prędkości obrotowej jako źródło zapłonu mieszanki paliwo alternatywne-powietrze.
EN The subject of this dissertation is to analyze ways to improve the ecological dual-fuel engines fueled compression-ignition (diesel oil with the addition of hydrogen). A means to explore issues was a detailed analysis of co-combustion of combustible gases and diesel. Power dual fuel was to provide an alternative fuel into the intake manifold and the use of auto-ignition diesel dose of each specified for a given load and speed as the ignition source alternative-fuel mixture air.
121
nauki inżynieryjne i techniczne
budowa i eksploatacja maszyn
DrOIN 1591
publiczny
Paweł Fuć
Poznań, Polska
27.05.2014
polski
publiczny
Sławomir Luft
Radom, Polska
29.04.2014
polski
publiczny
rozprawa doktorska
Poznań, Polska
26.06.2014
Rada Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej
doktor nauk technicznych w dyscyplinie: budowa i eksploatacja maszyn, w specjalności: silniki spalinowe