Zarządzanie ryzykiem zagrożeń generowanych podczas eksploatacji infrastruktury kolejowej
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Inżynierii Transportu, Politechnika Poznańska | [ D ] phd student
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Inżynierii Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Inżynierii Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
EN Management of risk related to operation and maintenance of railway infrastructure
polish
- zarządzanie ryzykiem
- systemy zarządzania bezpieczeństwem
- zarządcy infrastruktury kolejowej
- risk management
- safety management systems
- railway infrastructure managers
PL Celem rozprawy jest przygotowanie składowych nowej metody zarządzania ryzykiem zagrożeń generowanych podczas eksploatacji infrastruktury kolejowej, zintegrowanej z wdrożonym systemem zarządzania bezpieczeństwem zarządcy infrastruktury, ale również wystarczająco intuicyjnej w zastosowaniach praktycznych. Mając na uwadze krytyczny stosunek szeregowych pracowników do obowiązku związanego z zapisami procedur systemu zarządzania bezpieczeństwem założono, że nowa metoda zarządzania ryzykiem zagrożeń musi możliwie jak najmniej zmieniać obecne praktyki. Zostały one zidentyfikowane i opisane. Podjęto także próbę dopasowania zapisów obowiązujących procedur diagnostycznych do procesów realizowanych w ramach klasycznych metod zarządzania ryzykiem zagrożeń. Na podstawie zebranych danych zaproponowano nową metodę zarządzania ryzykiem oraz narzędzia (segmentowy model ryzyka, graficzną charakterystykę zagrożenia i konfigurator systemu bezpieczeństwa) i przeprowadzono weryfikację ich przydatności.
EN The purpose of the dissertation is to prepare the components of a new risk management method for hazards generated during the operation of the railway infrastructure, integrated with the implemented infrastructure manager safety management system, but also sufficiently intuitive in practical applications. Taking into account the critical attitude of regular employees to the obligation related to the provisions of the procedures of the safety management system, it was assumed that the new method of risk management must change the current practices as little as possible. The practicies were identified and described. An attempt was also made to adjust the povisions of the existing diagnostic procedures to the processes of the classical risk management methods. On the basis of the collected data, a new risk management method and dedicated tools (segment risk model, graphical hazard profile and safety system configurator) were proposed and their suitability verified.
101
civil engineering
transport
DrOIN 1915
public
Ewa Kardas-Cinal
Warszawa, Polska
21.05.2018
polish
public
Marek Sitarz
Gliwice, Polska
21.05.2018
polish
public
dissertation
Poznań, Polska
05.06.2018
Rada Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej
doktor nauk technicznych w dyscyplinie: transport