W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Rozprawa doktorska

Pobierz BibTeX

Tytuł

Systemowe zarządzanie ryzykiem zagrożeń w lotnictwie transportowym

Autorzy

Promotor

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Inżynierii Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Promotor pomocniczy

Recenzenci

Wariant tytułu

EN Systemic risk management in aviation transportation

Język

polski

Słowa kluczowe
PL
  • zarządzanie ryzykiem zagrożeń w lotnictwie transportowym
EN
  • systemic risk management in aviation transportation
Streszczenie

PL Pomimo zaawansowanych badań, poprawiania procedur i starań naukowców w poszukiwaniu sposobów zapobiegania wypadkom lotniczym, wciąż nie znaleziono możliwości całkowitego wyeliminowania katastrof w lotnictwie transportowym. Praca traktuje problem zarządzania ryzykiem zagrożeń w lotnictwie transportowym systemowo, co oznacza, że oprócz funkcji poznawczych znajdziemy również praktyczne, w postaci algorytmu postępowania załogi w sytuacjach wyjątkowych. Wspominany algorytm należy postrzegać, jako – szczególny rodzaj list kontrolnych (ang. checklist), mających na celu przerwanie „łańcucha” błędów doprowadzających do katastrofy. Opracowano model składający się z trzech podstawowych filarów: – wiedzy ogólnej i specjalistycznej; – kart szacowania ryzyka; – algorytmu (list kontrolnych) postępowania załogi w obszarach problemowych. W celu opracowania modelu, zidentyfikowano podstawowe zagrożenia dla lotnictwa transportowego. Następnie dokonano analizy wybranych systemów bezpieczeństwa lotów i metod zarządzania ryzykiem wraz z czynnikami zewnętrznymi oraz wewnętrznymi wpływającymi na pracę załogi. Ponadto przedstawiono ryzyko operacyjne związane z lotnictwem transportowym oraz proces podejmowania decyzji. Zaprezentowano wybrane przypadki katastrof i wypadków w celu zestawienia ich ze zidentyfikowanymi obszarami problemowymi. Zgodnie z celem pracy opracowano model systemowego zarządzania ryzykiem zagrożeń w lotnictwie transportowym, w którym uwzględniono dokonane analizy oraz wyniki badań ankietowych wśród załóg lotniczych. W modelu uwzględniono szczególną rolę algorytmu (list kontrolnych) postępowania załogi, jako skutecznego narzędzia do podpowiadania załodze oraz organizatorowi lotów, co należy zrobić aby podjąć odpowiednią decyzję i możliwie uniknąć katastrofy.

EN Despite of advanced researches, corrections of procedures and efforts of scientists in search for ways how to avoid crashes in aviation still haven’t been found a proper abilities to eliminate disasters in air transportation. Dissertation describes a problematic situation in risk management in air transportation in systematic method which means that not only cognitive functions was discovered but as well practical ones. This was recognized as an algorithm which helps flight crew to deal with abnormal situation. Mentioned algorithm should be perceived as a special kind of check lists which need to be used to “brake the chain” of mistakes which are leading to disaster. It was developed model which consist of three basic principals: • general and specialized knowledge, • risk assessment charts, • algorithm (check lists) of specific procedures which need to be executed in the event of any problematic situation. In order to develop mentioned model were identified basic threats existing in air transportation. Next step in this process was to analyze selected flight safety management systems and methods of risk management including external and internal factors which may have an influence on duties of flight crew. In dissertation were presented as well operational risk with association of air transportation and decisions making process. Additionally were presented selected accidents and air disasters in association with identified problematic areas. Based on analysis and results collected from questionnaire surveys carry out on group of flight crew, it was developed method of systemic risk management including special algorithm (check list) which should give the guidance to the flight crew and managers responsible for flight operations how to proceed to make a correct decision and avoid air disaster.

Liczba stron

167

Dziedzina wg OECD

nauki inżynieryjne i techniczne

Dyscyplina wg KBN

budowa i eksploatacja maszyn

Sygnatura rozprawy w wersji drukowanej

DrOIN 1899

Katalog on-line

to201899825

Pełny tekst rozprawy doktorskiej

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Pierwsza recenzja

Tadeusz Zieliński

Miejsce

Warszawa, Polska

Data

22.12.2017

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Druga recenzja

Józef Żurek

Miejsce

Warszawa, Polska

Data

12.01.2018

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Status rozprawy

rozprawa doktorska

Miejsce obrony

Poznań, Polska

Data obrony

07.03.2018

Jednostka nadająca tytuł

Rada Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej

Uzyskany tytuł

doktor nauk technicznych w dyscyplinie: budowa i eksploatacja maszyn, w specjalności: zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.