Zarządzanie ryzykiem zagrożeń na przejazdach kolejowych
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
EN Risk management at level crossings
polish
- przejazdy kolejowo-drogowe
- zarzadzanie ryzykiem zagrożeń
- Bow-Tie
- safety at level crossings
- risk management
- Bow-Tie
PL Rozprawa dotyczy zagadnień związanych z zarządzaniem ryzykiem zagrożeń na przejazdach kolejowo-drogowych. W rozprawie przedstawiono uwarunkowania dotyczące budowy oraz eksploatacji przejazdów kolejowo-drogowych. Dokonano oceny stanu bezpieczeństwa takich miejsc. Szczególną uwagę poświęcono rozpoznaniu literaturowemu problematyki zarządzania bezpieczeństwem na przejazdach kolejowo-drogowych. Na tle standardów zarządzania ryzykiem zaprezentowano metodę Trans-Risk zarządzania ryzykiem zagrożeń w transporcie. Na ich podstawie opracowano metodę LC-Risk zarządzania ryzykiem zagrożeń na przejazdach kolejowo-drogowych. Dla metody LC-Risk zaproponowano schemat formalnego opisu oraz zbudowano schemat ideowy procedur identyfikacji zagrożeń. Do szacowania i wartościowania ryzyka stworzono – oparty na sześciu kryteriach – autorski model ryzyka. Model ten zaimplementowano do środowiska komputerowego. Wskazano na sposoby postępowania wobec ryzyka zagrożeń generowanych na przejazdach kolejowo-drogowych. Dla wykazania przydatności metody LC-Risk, jej algorytmy aplikowano na trzech przejazdów kategorii A.
EN The thesis examines issues related to hazard-based risk management at level crossings. The thesis presents the legal, technical, and economic factors concerning the construction and operation of level crossings. Based on statistical analyses of undesirable events at level crossings, the state of safety of such places in Poland was assessed. The state of knowledge of level crossings was analysed. Particular attention was dedicated to literature-based examination of the issues related to managing safety at level crossings. The Trans-Risk was presented in the context of risk management standards. Based on the above, the LC-Risk method of hazard-based risk management at level crossings was developed. A block diagram for hazard identification procedures using the Bow-Tie method. For risk estimation and evaluation, the author’s original risk model based on six criteria was created. The model was implemented in a computer environment. Ways of dealing with the risk of hazards generated at level crossings was demonstrated. In order to demonstrate the usefulness of the LC-Risk method, its algorithms were applied to three of the numerous category A.
153
engineering and technical sciences
transport
DrOIN 1847
public
Katarzyna Chruzik
Katowice, Polska
30.07.2017
polish
public
Kazimierz Jamroz
Gdańsk, Polska
25.09.2017
polish
public
dissertation
Poznań, Polska
13.10.2017
Rada Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej
doktor nauk technicznych w dyscyplinie: transport, w specjalności: zarządzanie bezpieczeństwem