Identyfikacja systemu tworzenia i spalania mieszanki w układzie dwóch wtryskiwaczy z bezpośrednim wtryskiem benzyny
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ D ] doktorant
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN The identification of mixture creation and combustion system in dual injector system with gasoline direct injection
polski
- bezpośredni wtrysk paliwa
- rozkład płomienia
- gasoline direct injection
- flame distribution
PL Praca doktorska dotyczy zagadnień bezpośredniego wtrysku benzyny przy użyciu dwóch wtryskiwaczy. Obejmuje aspekty rozpylenia paliwa z uwzględnieniem przygotowania ładunku, a także spalania w powiązaniu z możliwościami zmiany wybranych parametrów sterowania wpływających na te procesy. W pracy omówiono ilościowe i jakościowe badania wtrysku i rozpylenia paliwa uzależnione od parametrów termodynamicznych występujących w silniku Eksperymentalną analizę rozpylenia paliwa rozszerzono o badania symulacyjne z wyko-rzystaniem oprogramowania AVL Fire. Badania procesu spalania mieszanki przygotowanej przez proponowany system przeprowadzono z użyciem maszyny pojedynczego cyklu. Badania te obejmowały analizę parame-trów termodynamicznych procesu, rozprzestrzeniania się płomienia oraz rozkładu temperatury. Uzasadniono duży potencjał proponowanego układu wtryskowego wskazując na możliwości szerokiego kształtowania procesu wtrysku paliwa z jednoczesnym spalaniem mieszanek bardzo ubogich.
EN The PhD thesis concerns the issues of gasoline direct injection with two injectors. It covers the aspects of fuel spray including the mixture preparation as well as aspects of combustion with possibility of changing the control parameters influencing these processes. The paper discusses the quantitative and qualitative research on fuel injection and atomization depending on the thermodynamic parameters occurring in the engine.The experimental analysis of fuel atomization was extended to simulation research using AVL Fire software.The research on mixture combustion process prepared by the proposed system was performed using a rapid compression machine. This research included the analysis of the thermodynamic parameters of the process, flame propagation, and the temperature distribution.The high potential of the proposed injection system was justified pointing to the possibility of broad forming of the fuel injection with simultaneous combustion of very lean mixtures.
101
inżynieria mechaniczna
budowa i eksploatacja maszyn
DrOIN 1773
publiczny
Marek Brzeżański
Kraków, Polska
12.09.2016
polski
publiczny
Mirosław Kowalski
Warszawa, Polska
15.09.2016
polski
publiczny
rozprawa doktorska
Poznań, Polska
10.10.2016
Rada Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej
doktor nauk technicznych w dyscyplinie: budowa i eksploatacja maszyn, w specjalności: silniki spalinowe